PvdA en VVD willen boete voor huisjesmelkers

Woningeigenaren die te veel huur vragen, moeten harder worden aangepakt, vinden regeringspartijen VVD en PvdA. Nu kunnen ze de regels straffeloos omzeilen.

Veel verhuurders verhogen hun prijzen om het zogeheten puntenstelsel te ontwijken waarmee de huren van sociale huurwoningen worden getoetst. Voor woningen boven de 710 euro huur mogen ze vragen wat ze willen. Bovendien hoeven ze dan geen verhuurderheffing meer te betalen: een belasting op goedkope huurwoningen.

In een motie roepen VVD en PvdA de minister op om in de wet te zetten dat deze malafide verhuurders een boete kunnen krijgen. Ze waarschuwen dat er steeds minder woningen overblijven voor mensen met een laag inkomen, waaronder studenten.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) noemt de motie een geweldig begin: “Iedereen weet dat studenten vaak op schandalige wijze door huisjesmelkers worden gedwongen om te hoge huren te betalen. Tot voor kort kon je daar eigenlijk weinig tegenin brengen”, reageert voorzitter Jarmo Berkhout. Hij roept de minister op de motie zo snel mogelijk uit te voeren.

Tags: lsvb | huisbaas