Rechtszaak: Utrechtse huisbaas trekt bij studenten in

De 55-jarige huurbaas had huwelijksproblemen, vertelt hij aan de rechter, en moest opeens een andere woonruimte vinden. Toen dacht hij aan zijn eigen pand. En waarom ook niet? Hij vindt het fijn om tussen jonge mensen te vertoeven.

Maar minstens drie huurders vinden het helemaal niet fijn. Ze vertrouwen de zaak ook niet helemaal. Ze hebben net huurverlaging afgedwongen en nu komt hij bij hen wonen? Ze vinden het te toevallig.

Ongewenste huisgenoot
Al snel krijgen ze problemen. De huisbaas betreedt zonder toestemming hun kamers, blijkt uit het vonnis, soms ook ’s avonds laat. Hij levert allerlei commentaar op de huurders en hun vrienden en logees. Ze voelen zich steeds minder veilig.

De man bedenkt ook nieuwe huisregels. Een (schone) pan op het aanrecht laten staan? Dat kan niet langer. Ook mogen studenten de vuilniszakken niet alvast in de gemeenschappelijke ruimte zetten op de avond voordat de vuilnis wordt opgehaald. Doen ze het toch, dan begint hij te schreeuwen en drukt hij op alle deurbellen.

De huisbaas vindt het allemaal wel meevallen. Hij heeft gewoon wat briefjes opgehangen met regels om het huis netjes te houden. En waarom ook niet? Het is zijn eigen huis en hij woont er nu ook. Natuurlijk spreekt hij bewoners erop aan die zich niet aan de regels houden.

Huisbaas op zolder
Vooruit, hij is weleens boos een studentenkamer binnengelopen, maar die zat ook niet op slot. En het zal niet meer gebeuren, belooft hij. Hij zal alleen nog schriftelijk, via e-mail of WhatsApp met de huurders communiceren.

Drie huurders eisten bij de rechter dat hij het huis uit moet, op straffe van een dwangsom. Maar je kunt iemand niet verbieden in zijn eigen panden te wonen, stelt de huisbaas. Dat is in strijd met fundamentele vrijheden.

Wat moet de rechter ermee? Hij kon geen goed beeld krijgen van de overlast, zegt hij in zijn vonnis, maar het lijkt hem niet aannemelijk dat er nog steeds sprake is van ‘onrechtmatige hinder’. Want inmiddels is de huurbaas naar de zolder verhuisd en heeft hij zijn eigen voorzieningen. Dat scheelt een hoop geschreeuw in de gangen.

Douchen mag niet
Dus mag hij er gewoon blijven wonen. Wel wijst de rechter erop dat hij niet zomaar de kamers van zijn huurders mag betreden en dat zij niet alles hoeven de doen wat hij zegt. Naar het oordeel van de kantonrechter schiet de huisbaas door “in de toepassing van de door hem bedachte regels”.

En hij mag ook niet in de keukens en badkamers komen op de verdiepingen van de andere bewoners. “Hij heeft op de zolderverdieping een eigen keuken, eigen wc en eigen doucheruimte tot zijn beschikking en heeft daarom in beginsel niets te zoeken in de keukens en sanitaire ruimtes op de andere verdiepingen”, aldus de rechter.

De uitspraak van het kort geding was al half september, maar staat pas een week online. Er zijn sindsdien dus vijf maanden verstreken. Hoe het nu gaat met het studentenhuis? De uitspraak is geanonimiseerd en de advocaat wil niet voor zijn cliënten spreken, maar hij had de zaak graag gewonnen. Hij vindt het jammer dat de rechter er zoveel gewicht aan hing dat het relatief rustig was in aanloop naar de rechtszaak.

Tags: huisbaas