Rijk of gezond, hoe fiets jij naar De Uithof?

“Ik snap de bedoeling van deze markeringen niet, het is niet eens de snelste route naar de stad. Het zal wel iets kunstzinnigs zijn.” Dat zegt student Daan over de groene blokken fietsmarkeringen die de afgelopen weken plotseling in De Uithof verschenen.

Maar wat betekenen deze markeringen? Is het inderdaad een kunstenaarsproject? Of een programma van de overheid die wil dat we allemaal via Rijnsweerd naar de binnenstad fietsen? Dat was namelijk de route die in het begin als ‘de snelste route naar de stad’ werd aangewezen. Opvallend, want de grootste stroom fietsers gaat nog altijd via het Wilhelminapark naar het centrum van de stad. Later wordt dat de ‘rijke’ route, terwijl de fietstocht via Rijnsweerd en de Berekuil de gezonde route wordt genoemd. 'Fiets en stem', staat erbij. Alsof je met je keuze kiest tussen rijk en gezond.

De markeringen roepen dus de nodige vragen op. Bij rondvraag blijkt dat ze zijn aangebracht in het kader van een psychologisch onderzoek, waarbij de routekeuzes van studenten worden onderzocht.

Het onderzoek wordt gedaan door Kirsten van Merwijk. masterstudent Gedragsverandering. Zij loopt stage bij XTNT, een adviesbureau op het gebied van verkeer en vervoer. Het bureau doet dit onderzoek in opdracht van de Provincie Utrecht.

Kirsten wil nog niet uitleggen wat de keuzes voor een rijke of gezonde route betekenen. “Dat zou de resultaten van het onderzoek kunnen beïnvloeden”, zegt ze.

De tekst met ‘kies jij de snelste route?’ werd op 14 mei aangebracht en is op 18 mei weggehaald. De markering met  ‘liever rijk of gezond’ werd maandag 28 mei in de avond op vijf plekken aangebracht en verdwijnen maandag 4 juni. Aankomende vrijdag komt er meer informatie over het onderzoek.

Tags: fiets | fietsroute