RIVM-gebouw in De Uithof wordt 18 verdiepingen hoog

Een artist impression van het nieuwe complex dat in 2018 zal verrijzen in De Uithof.

Het Van Unnikgebouw wordt afgetroefd als hoogste gebouw in De Uithof. Op de plek van het huidige Wentgebouw verrijst een 80 meter hoog complex dat in 2018 door het RIVM in gebruik wordt genomen.

De nieuwbouw komt op de plek van het Wentgebouw, dat nu gesloopt wordt. De bouw van het nieuwe pand, die start in 2015, is deze week definitief gegund aan het consortium StruktonHurks, een samenwerkingsverband tussen Strukton, Hurks en Heijmans. Architect is Felix Claus Dick van Wageningen Architecten.

In 2018 wordt het pand in gebruik genomen door twee onderdelen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), namelijk het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Het nieuw te bouwen complex krijgt net als het Wentgebouw een kubusachtige vorm en telt circa 70.000 m2 vloeroppervlak. Ter vergelijking: alle panden van de Universiteit Utrecht samen hebben 340.000 m2 vloeroppervlak.

Ongeveer een derde (17.000 m2) deel van het gebouw zal bestaan uit laboratoria. Er zal plek zijn voor circa 2200 werkplekken, verdeeld over 18 verdiepingen. Met 80 meter wordt het nieuwe complex het op zeven na hoogste gebouw van Utrecht, en hoger dan het op dit moment hoogste gebouw van De Uithof, het Van Unnikgebouw (75,7 meter).

Het RIVM is momenteel gehuisvest in Bilthoven. In 2011 werd bekend dat het instituut zou verhuizen naar De Uithof. Later werd besloten ook het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, een andere tak van het ministerie, in dezelfde nieuwbouw te huisvesten. Het CBG heeft momenteel een kantoor aan de Graadt van Roggenweg in Utrecht.

Steeds meer organisaties en bedrijven vestigen zich in De Uithof. Dat past in de ambitie om de campus uit te bouwen tot een science park, waar bedrijven en kennisinstellingen samenwerken. In 2013 opende het Franse voedingsbedrijf Danone een onderzoekscentrum in De Uithof. Ook bouwt de universiteit een nieuw verzamelgebouw voor bedrijfjes die actief zijn in de life sciences.