RUG zwijgt over vrijheid van Chinese samenwerkingspartner

Screenshot van de website van de Rijksuniversiteit Groningen

De RUG en Fudan University bieden sinds 2006 een gezamenlijke bacheloropleiding aan. Fudan University stond bekend als een van de meest liberale universiteiten van China, die ‘academische onafhankelijkheid’ en ‘vrijheid van denken’ hoog in het vaandel had staan.

Maar in december zijn de statuten van de universiteit aangepast. De vrijheid van denken is geschrapt. Ook het woord ‘onafhankelijk’ is een paar keer weggehaald. Tegelijkertijd zijn het marxisme en het gedachtegoed van de Chinese leider Xi Jinping als leidraad toegevoegd.

Banden
Het lijkt De Vrije Student nogal verontrustend. Deze studentenfractie in de Groningse medezeggenschapsraad vindt dat de RUG de banden met de Chinese universiteit moet verbreken.

Dat is het bestuur voorlopig niet van plan. “De RUG heeft historische banden met universiteiten over de gehele wereld, en dus ook in Azië en China, net als veel andere Nederlandse universiteiten”, staat in een schriftelijke reactie aan het HOP. “We werken op wetenschappelijk terrein – onderwijs en onderzoek – met Chinese universiteiten samen, en zijn ons bewust dat geopolitieke verhoudingen aan veranderingen onderhevig zijn.”

Wat dit betekent voor de academische vrijheid en welke argumenten en belangen de universiteit laat meewegen, wil het bestuur niet toelichten. “Daar willen we het nu even bij laten.”

Yantai
De RUG had een paar jaar geleden grote plannen om een campus te openen in het Chinese Yantai. Daar kwam veel kritiek op, onder meer vanwege de gebrekkige academische vrijheid in China. In 2018 blies de universiteit de plannen af.

Een andere Groningse studentenfractie, Calimero, wil nog geen standpunt innemen. “We stemden tegen de plannen voor een campus in Yantai, ook vanwege de academische vrijheid, maar dat was een proces van anderhalf jaar”, zegt voorzitter Floor Buigel. “We zien de parallel wel, maar we willen liever eerst een dialoog voeren met het college van bestuur.”

Trending
In China reageren veel mensen geschokt op de aanpassing, meldde The Guardian. Op de Chinese variant van Twitter was de aanpassing al snel trending. Studenten van de universiteit zongen als protest het universiteitslied over de vrijheid van denken.

Groningen en Fudan mikken met hun economische double degree op Chinese studenten. Zij studeren eerst twee jaar in China en dan twee jaar in Groningen. Uiteindelijk krijgen ze dus ook een Nederlands bachelordiploma, mede op grond van het Chinese onderwijs.

De bacheloropleiding economie & bedrijfseconomie, waar de internationale variant onder valt, kreeg in 2018 accreditatie van onderwijskeurmeester NVAO. Bij de volgende accreditatie in 2024 zal de NVAO er vragen over stellen, zegt een woordvoerder. “Groningen is verantwoordelijk voor het Nederlandse diploma. Als het onderwijs in China niet meer strookt met de Nederlandse waarden en normen, dan roept dat vragen op: wat betekent het voor de uitwisseling en hoe kun je de kwaliteit dan waarborgen?”