Het OM waarschuwde Erasmus Universiteit

Schutter Rotterdam mocht geen arts worden

Erasmus MC. Foto: Wikipedia
Foto: Wikipedia

Dat melden verschillende media. De man was wegens dierenmishandeling in aanraking gekomen met Justitie. Een van de slachtoffers, een buurvrouw, zou destijds de politie hebben gebeld. Haar 14-jarige dochter is ook omgekomen.

De doodgeschoten docent van het Erasmus MC is de 43-jarige huisarts en docent Jurgen Damen. De verdachte Fouad L. zocht hem gericht op. Hij stichtte ook brand in het gebouw. Snel na zijn daden is hij gearresteerd.

Vanwege de dierenmishandeling en de psychische problemen van de verdachte trok het OM bij de universiteit aan de bel. In een brief vertelt het OM over zijn psychotische gedrag en over de gewelddadige filmpjes en nazistische afbeeldingen op zijn telefoon. “Ik ga ervan uit dat bovenstaande informatie bijdraagt aan uw beslissing of betrokkene al dan niet in aanmerking komt voor het basisartsdiploma”, staat in de brief aan de universiteit.

Op het ongefilterde internetforum 4Chan zou hij onder pseudoniem over zijn grieven hebben geschreven. Het zou allemaal aan zijn hoge intelligentie hebben gelegen. Zijn oproep: dood aan ‘normies’, oftewel mensen met een gewone intelligentie.

Gitzwarte dag
De universiteit heeft geschokt gereageerd. “Het is een gitzwarte dag geworden voor de universiteit nu bekend is geworden dat de dader van de schietpartij een student was van Erasmus Universiteit Rotterdam”, staat op de website.

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb noemde het een afschuwelijke gebeurtenis. Toen het bericht kwam dat het 14-jarige meisje ook aan haar verwondingen was overleden, reageerde hij geëmotioneerd.

Ook ministers Robbert Dijkgraaf en Ernst Kuipers uitten hun medeleven. Op twitter schreven ze: “Op een plek waar iedereen zich veilig moet voelen zijn vandaag onschuldige slachtoffers gevallen. Aangevallen op een plek waar mensen worden behandeld en artsen van de toekomst worden opgeleid. Wij kunnen het moeilijk bevatten.”