Sint en Pieten de deur gewezen bij Koningsbergergebouw

Eerst waren de Sint en Pieten van Mebiose, de studievereniging van de opleiding Biomedische Wetenschappen, met zoetigheid rondgegaan in het Hijmans-van-den-Berghgebouw. Daarna wilden ze naar wat bevriende studieverenigingen in het Koningsberger even verderop in De Uithof. Maar veel verder dan de draaideur kwamen ze niet. Een beveiliger liet weten dat Pieten de gebouwen van de Universiteit Utrecht niet in mogen. Dat was het beleid van de UU. Sint mocht wel verder gaan. De studenten dropen af.

“Eigenlijk doen we het jaarlijks”, vertelt bestuurslid Luuk. “We hebben er nooit problemen mee gehad. Dit jaar kozen we zelfs bewust voor roetveegpieten om niemand voor het hoofd te stoten.”

De beveiliging beroept zich op een richtlijn van de afdeling communicatie. Daarin zou staan dat de universiteit geen Pieten in de gebouwen accepteert. “We zijn op dit moment aan het uitzoeken wat er precies gebeurd is”, vertelt Mark Snoek, hoofd beveiliging in dit gebouw die net van het incident heeft gehoord.

Volgens de afdeling communicatie ligt het niet zo zwart-wit als de regeling blijkbaar is geïnterpreteerd. Woordvoerder Maarten Post: “Eerder dit jaar kreeg de universiteit een brief met het verzoek om het academiegebouw niet langer beschikbaar te stellen voor de intocht van Sinterklaas in verband met de zwartepietendiscussie. Toen is gemeld dat Sinterklaas en zijn Pieten nog altijd welkom zijn in het Academiegebouw, zeker omdat in Utrecht gewerkt wordt aan de modernisering van de intocht. Maar dat we de Sint niet officieel welkom heten, zoals dat in het verleden wel gebeurde door een lid van het College van Bestuur. Daarbij is ook gezegd dat de  universiteit zelf vanwege de internationale community geen zwarte-pieten-versierselen gebruikt. Die mail is doorgestuurd aan Facilitaire zaken, omdat zij zaken doen met toeleveranciers.” Volgens hem is het niet de bedoeling van die richtlijn geweest om een studenteninitiatief zoals die van Mebiose met roetveegpieten te verbieden.

Ook de studentenfractie van de Universiteitsraad heeft op het incident gereageerd. Zij heeft in aanloop van de universiteitsraadvergadering van maandag het College van Bestuur al schriftelijk gevraagd uit te leggen waarom deze studentenactiviteit is tegengehouden. “We willen weten wat de motieven zijn. Als dit inderdaad het beleid is van de universiteit, willen wij weten waarom het dan niet gecommuniceerd is”, aldus raadslid Gwenny Jongebloed.