Start project zonnepanelen op de UU

Anton Pijpers en Lot van Hooijdonk geven startsein plaatsen zonnepanelen. Foto: Hans van Leeuwen

De Utrechtse Wethouder Lot van Hooijdonk en collegelid Anton Pijpers gaven dinsdagmiddag het startsein voor de installatie van 4600 zonnepanelen op UU-daken.

Symbolisch werd dinsdagmiddag een informatiebord onthuld nabij het Jeannette Donker-Voetgebouw op de Yalelaan met informatie over het ambitieuze project om 4600 zonnepanelen te plaatsen in De Uithof. De bedoeling is dat hiermee 1 miljoen kWh elektriciteit wordt opgewekt.

De zonnepanelen komen voor het grootste deel op de panden van de faculteit Diergeneeskunde, omdat die daken het meest geschikt zijn. Maar ook op het David de Wied gebouw, de universiteitsbibliotheek en het Koningsbergergebouw komen panelen.

Behalve de universiteit gaat ook het Universitair Medisch Centrum 2200 panelen plaatsen. Ze hebben beide eerder dit jaar subsidie van het Rijk gekregen. Dit project is hierdoor een van de grootste projecten in Nederland wat betreft oppervlakte van zonnepanelen.

De zonnepanelen leveren energie vergelijkbaar met het verbruik van ongeveer 320 huishoudens. Dat is zo'n 5,5 procent van het totale energieverbruik van de UU. Het rendement is momenteel beperkt, mede door de lage olieprijzen. De universiteit houdt vast aan het project omdat het bijdraagt aan de beperking van de CO2-footprint.

Bovendien biedt het mogelijkheden voor onderwijs en onderzoek. Onderzoeker Wilfried van Sark doet al jaren onderzoek naar de effectiviteit van zonnepanelen. Hij mag gebruik maken van dit ‘proefveld’. Ook studenten mogen onderzoeksprojecten uitvoeren met de opstelling en de resultaten van deze panelen.

De Universiteit Utrecht heeft zich tot doel gesteld om in 2020 de helft van het energiegebruik duurzaam op te wekken. Dit gebeurt onder meer door warmte-koude opslag, de inkoop van windenergie en het benutten van zonlicht. Maar ook door aandacht te besteden aan het duurzame energiegebruik bij de bouw van nieuwe gebouwen.