Striktere regels voor verbouwen woningen tot studentenkamers

In diverse Utrechtse straten klagen bewoners over de aanwas van studentenhuizen en de bijbehorende geluidsoverlast en fietsparkeerdruk.

De Utrechtse gemeenteraad steunt nieuwe regels die het omzetten en splitsen van woningen voor studenten en starters minder aantrekkelijk maken.

Een koophuis verbouwen en onderverhuren aan studenten en starters wordt vanaf 1 januari een stuk lastiger. Vanaf die datum gaan er namelijk scherpere eisen voor woningsplitsing (voor het creëren van appartementen) en -omzetting (voor het creëren van studentenkamers) gelden.

Afgelopen donderdag ging de Utrechtse gemeenteraad akkoord met de aangescherpte regels. Er komt onder andere een nieuwe norm die stelt dat elke studentenkamer minstens 24 m2 vloeroppervlak (inclusief gemeenschappelijke ruimtes) moet tellen. Dat moet voorkomen dat huizen worden volgepropt met kleine kamers.

Ook wordt er voortaan bij elke splitsings- en omzettingsaanvraag strenger gekeken naar de gevolgen voor de buurt. In diverse Utrechtse straten klagen bewoners namelijk over de aanwas van studentenhuizen en de bijbehorende geluidsoverlast en fietsparkeerdruk. Eerder was er ook nog sprake van dat bij elke omzetting een fietsenstalling in huis gebouwd moest worden, maar die eis is komen te vervallen.

Het nieuwe beleid gaat gelden voor woningen met een WOZ-waarde van onder de 305.000 euro. De vierkantemeternorm en leefbaarheidstoets moeten voorkomen dat de concentratie studentenwoningen in sommige buurten te groot wordt.

Raadspartij Student & Starter stemde tegen de nieuwe splitsings- en omzettingsvoorwaarden. De partij denkt dat de regels leiden tot een huurstijging voor studenten en starters. De vierkantemeternorm “lijkt aardig, maar in werkelijkheid worden woningen hierdoor voor veel mensen onbetaalbaar”, zegt raadslid Steven Menke.