Studenten bezetten Academiegebouw Groningen uit protest tegen kamernood

Foto Twitter @amaboahene

Docenten en studenten mochten niet naar binnen, meldt de Ukrant. De demonstratie begon met een ‘Mars der Daklozen’ door de stad en mondde uit in de bezettingsactie. De trappen van het gebouw zijn inmiddels vrij van demonstranten, zodat geplande promoties kunnen doorgaan.

Gratis noodopvang
De bezetters willen niet weg voordat hun eisen zijn ingewilligd: genoeg en gratis noodopvang, extra woningen voor tweeduizend studenten en eerlijke communicatie over de wooncrisis. De RUG zou zich bovendien moeten uitspreken tegen verdere groei van de universiteit. De organisatie van het protest, Shelter Our Students (S.O.S.), is in overleg met het bestuur van de RUG en de gemeente.

De Landelijke Studentenvakbond steunt de actie en benadrukt dat het kamertekort een landelijk probleem is. “Er is nu een tekort van zo’n 20 duizend studentenkamers. Als er niets gebeurt zal dat aantal in 2024 tot 50 duizend oplopen. Dat kan alleen worden tegengegaan als er snel meer betaalbare studentenwoningen komen”, aldus voorzitter Ama Boahene.

De LSVb doet aanstaande zondag mee met een landelijk ‘woonprotest’ in Amsterdam.