Thema democratie

Studenten bezetten eetkamer UB Binnenstad

bezetting efo ub binnenstad foto DUB

Vandaag om 12 uur liepen de studenten de bibliotheek binnen. Tafels werden heen en weer geschoven, koffie machines gingen pruttelen en mensen verfden slogans op lakens. Op de tafels liggen blaadjes met de tekst ''If there are no limits, what would you change'' en studenten gaan met elkaar in gesprek.

bezetting ub binnenstad efo foto DUB

Eerder bezette End Fossile: Occupy het Minnaertgebouw. Nu werken ze samen met andere groepen, waar onder Casual Utrecht, the Consent Project, Plant Based Universities, Scientists Rebellion en Utrecht in Solidarity for Palestine.

De gemeenschappelijke noemer is dat de actievoerder ageren tegen de structuren en hiërarchieën in de universiteit. Woordvoerder Bobbie zegt:  "De democratie is ver te zoeken en participeren in deze structuren is ontoegankelijk. Daarom hebben wij besloten om onze eigen democratie op te zetten en ruimte te creëren om te luisteren naar onze medestudenten." De groepen zeggen de universiteit 'terug te nemen,' en ze hopen hun medestudenten te laten zien dat ze ook mee kunnen doen. Alle groepen hebben ruimte om de bezetters te vertellen over hun zorgen, hopen en strategieën. Er is niet één doel, maar de hoop dat studenten straks een beter idee hebben van wat voor universiteitssamenleving zij voor zich zien.

bezetting workshop foto DUB

De actie blijft beperkt tot vandaag. De actievoerder gebruiken deze ruimte als 'autonomous space' waar ruimte is voor discussies. Vandaag willen ze studenten en medewerkers samen brengen, en hopen ze dat iedereen krijgt te zien hoeveel mensen samen kunnen bereiken.

woody grooves bezetting UB foto DUB