Studenten gaan wonen in de wolken

Enkele artist impressions van architectenbureau Onix

Jongerenhuisvester SSH gaat opnieuw een studentencomplex in De Uithof bouwen. De architect presenteerde gisteren zijn ontwerp voor 650 kamers. Het gebouw Student Cloud krijgt het aanzicht van een wolk.

De skyline van De Uithof wordt aangevuld met een 18 verdiepingen hoog gebouw in blauw en wit. Het biedt plaats aan 650 studentenkamers. Gisteren ondertekenden rector Bert van der Zwaan namens de universiteit het contract met SSH-directeur Ton Jochems tijdens een bijeenkomst van het Utrecht Science Park.

Bij deze gelegenheid presenteerde architectenbureau Onix de plannen. Ontwerper Haiko Meijer heeft zich laten inspireren door een wolk, zegt hij. Hij droeg voor uit een gedicht: “650 studenten bewegen / het lijken soms wolken / ze komen en gaan / maar blijven soms hangen”. De naam zal dan ook zijn Student Cloud.

Opvallend is de entree van het complex. Deze moet dienst doen als een ontmoetingsplaats voor de studenten die daarna óf uitzwerven over de stad óf naar hun kamer gaan. In de entree is bijvoorbeeld ruimte voor een koffiehoek, een internetcafé en een wasruimte. Boven komt er een gemeenschappelijk dakterras waar er zelfs plek is voor een tuintje.

In het ontwerp is rekening gehouden met de woonwensen van studenten. Zo zijn er zelfstandige kamers, maar ook eenheden voor vijf tot zes bewoners. Meijer: “We zijn naar de bestaande complexen gegaan en hebben studenten gevraagd wat hen goed en minder goed bevalt. Dat hebben we in het ontwerp meegenomen.”

Het gebouw komt in de buurt van de Bisschoppensteeg, op de plek waar nu nog spaceboxcomplex La Capanna (243 wooneenheden) staat. Het betekent bouwen op een relatief klein stuk grond. “Daarom stellen we ook een nieuwe norm voor parkeergelegenheid”, aldus Ton Jochems van SSH. “Er komt weinig parkeerruimte, maar studenten krijgen de mogelijkheid om te participeren in een autodeelsysteem. We geven de studenten naast de sleutel van hun kamer, ook een autosleutel.”

De planning is om na 2013 met de bouw van het complex te beginnen na afloop van het Europees Olympisch Jeugd Festival. Deelnemers aan dit festival logeren in La Capanna. De bewoners zijn dan al vertrokken.

Na de Cambridgeflat (1999, 1002 kamers), De Bisschoppen (2006, 552 kamers) en Casa Confetti (2008, 377 kamers) wordt dit het vierde complex in De Uithof. Tijdens de ondertekening prees de SSH-voorman de universiteit voor het geven van toestemming voor de bouw. Hij bekritiseerde de gemeente. Jochems: “Wij werken goed samen met de gemeente, maar het vrijgegeven van grond door de gemeente is minimaal.” De SSH wil ook nog studentenwoningen bouwen in het KPN-gebouw, maar moet daarvoor nog tot 2017 wachten.

Tags: ssh