Studenten helpen scholieren mini-domtoren te bouwen in Overvecht

Rapper Boef klinkt uit het muziekboxje dat op de tafel staat in de hal van de KSU Mattheusschool in Overvecht. Naast de speaker staan gekleurde bekers met limonade, cakejes en spiesjes met kaas en fruit. Leerlingen stromen de hal binnen en ook ouders zijn aanwezig. Daartussen staan enkele studenten gehuld in blauwe shirts van studievereniging Versatile. De spanning is voelbaar.

Op het podium staat een langwerpig object ingepakt. Een van de studenten heet de aanwezigen welkom en geeft het woord aan drie leerlingen uit groep acht. “Wij hebben samen met kunstenaar Jasper en de studenten van project Move een mini-domtoren gemaakt en hij is wel twee meter hoog”, vertelt Nora Mohdadi (12). Dan wordt er enthousiast afgeteld van twintig naar nul. Er klinkt applaus en daar staat de mini-domtoren in volle glorie.

Het project in Overvecht is het 150ste project van stichting Move in Utrecht. De stichting werd opgericht in 2009 door studenten en is inmiddels actief in tien grote studentensteden. Studenten worden bij deze projecten gekoppeld aan leerlingen uit minder kansrijke wijken en zij gaan samen aan de slag met een project op sportief of cultureel gebied om hun wijk beter te maken. Op deze manier ervaren de leerlingen dat ze impact kunnen hebben op hun eigen leefomgeving en ontdekken ze dat ze de wereld kunnen veranderen.

Een van de studenten die meewerkte aan het project van Move in Overvecht is Tamara Sjouw (22). De student Algemene Sociale Wetenschappen zit in het bestuur van de studievereniging. Ze deelt vanmiddag de spiesjes met kaas en fruit uit aan de aanwezige kinderen en ouders. “Het is een heel leuk project waarin we de kinderen kennis laten maken met Utrecht. Ze wilden vanaf het begin iets doen met kunst en cultuur en dat verraste ons. Want meestal willen kinderen iets met sport doen.”

Volgens Sjouw hebben de kinderen hard gewerkt en zijn ze trots op het resultaat. “Ze brachten de stad en Overvecht samen met deze mini-domtoren en ze leerden dat je met hard werken veel kunt bereiken.” Ze vond het leuk om ‘opkikkers’ te krijgen van de kinderen. “Wij kregen dan complimenten van de kinderen. Ze vonden het tof dat wij hen kwamen helpen in onze vrije tijd.”

Eya (11 jaar) uit groep 8 werkte met veel plezier aan de mini-dom. “Eerst gingen we brainstormen en de wijk in. Van meerdere mensen hoorden wij te horen dat een mini versie van de dom in de wijk zo leuk zou zijn.” Haar klasgenoot Nora komt aangelopen en vult aan dat Parijs de Eifeltoren heeft en China de muur. “Utrecht heeft de dom en dat wilden wij dus ook maken voor de wijk.”

In een paar maanden tijd werkten de leerlingen samen met de kunstenaar Jasper Willem de Boer bij de Utrechtse Culturele Vrijhaven de Nijverheid aan de slag met de toren. De toren werd gemaakt van resthout en de kinderen versierden samen met de studenten de dom. “Mijn naam staat erop en zie je dat?”, wijst Eya richting het bouwwerk. “De glitters zijn van mij”, zegt ze trots. Het was de moeite meer dan waard vinden Eya en Nora. En is de toren te bewonderen voor iedereen? “Ja, want onze school is open en de mensen uit de wijk kunnen komen kijken.”