Studenten krijgen cadeautje van UU op ‘verjaardag’ eerste lockdown

Studenten kunnen ervoor kiezen om met een voucher te gaan lunchen bij de Botanische Tuinen, zodra dat weer mag. Foto: Flickr cc

Het College van Bestuur wil met de e-mail en het geschenk stilstaan bij de impact die het coronavirus heeft op het leven van studenten. “Het afgelopen jaar was totaal anders dan je je vooraf had voorgesteld, dat is zeker. Dit jaar heeft ongetwijfeld op veel punten niet geboden wat jij van je studentenleven hoopte”, is te lezen.

Ook benoemt het CvB dat studenten in deze gekke tijd bewonderenswaardige studieprestaties leveren, maar dat hun welzijn echt onder druk staat. Daar is aandacht voor nodig, vindt het bestuur.

Studenten kregen in de mail ieder een unieke code, waarmee ze online een cadeau kunnen uitzoeken. Ze kunnen onder andere kiezen uit korting op een sportabonnement bij sportcentrum Olympos of een cursus bij cultuurcentrum Parnassos, een voucher voor een rondleiding of lunch in de Botanische Tuinen, en een laptoprugzak of trui met UU-logo erop.

Ook kunnen studenten kiezen voor het nieuwste boek van UU-Alumnus van het Jaar Rutger Bregman. Het boek heet Wat maakt een verzetsheld? en komt begin mei uit. De vouchers om te gaan lunchen of sporten kun je pas inzetten wanneer dat weer mag volgens de coronamaatregelen.

In de mail slaat het universiteitsbestuur ook een hoopvolle toon aan: het einde van de tunnel is in zicht. “De vaccinatietrein rijdt. […] De verwachting is dat de komende periode het tij zal keren.” De universiteit maakt zich klaar om zo snel mogelijk, zodra dat kan, weer ontmoetingen op campus plaats te laten vinden en gaat er vanuit dat er in het nieuwe collegejaar weer volop gebruik kan worden gemaakt van de campus om te leren, sporten, lunchen en werken.

De mail wordt afgesloten met een overzicht van welzijnsactiviteiten die de komende tijd plaatsvinden, en studenten wordt verzekerd dat ze altijd ergens terechtkunnen voor hulp of een gesprek.