Studenten mogen zonder consequenties tentamen missen voor WOinActie

Foto: DUB

Het universiteitsbestuur van de UU zei eerder al toe dat Utrechtse studenten en medewerkers zonder gevolgen mee mogen doen aan de demonstratie op 14 december. Studenten vroegen zich echter af of dat ook betekende dat zij een tentamen konden missen zonder consequenties. Die toezegging kwam maandag tijdens de vergadering van de onderwijscommissie van de Universiteitsraad.

Rector Henk Kummeling zei dat tentamens wel doorgaan om studenten die geleerd hebben en niet gaan protesteren, een kans te geven. Voor studenten die naar Den Haag gaan om te demonstreren, wordt “een oplossing verzonnen”. Volgens Esther Stiekema, directeur Onderwijs & Onderzoek, zal er op dezelfde wijze gehandeld worden als eerder bij slechte weersomstandigheden. Dat betekent dat studenten zich kunnen beroepen op overmacht. Daardoor verliezen ze niet een tentamenkans.

Protestbeweging WOinActie gaat op 14 december demonstreren in Den Haag, omdat de Tweede Kamer heeft besloten de bezuinigingen op het hoger onderwijs door te zetten. Volgens de actievoerders is door deze en eerdere bezuinigingen de werkdruk “onhoudbaar” geworden en “dreigt de kwaliteit van het onderwijs in gevaar te komen”.