Studenten presenteren resultaten van wateronderzoek Lombok

Afgelopen mei vertrokken 27 studenten van Bestuurs- & Organisatiewetenschap naar het Indonesische Lombok om onderzoek te doen naar het waterbeheer op het eiland. Donderdag worden tijdens een symposium de onderzoeksresultaten gepresenteerd.

“Er zijn in Lombok onderzoeken uitgevoerd met spannende resultaten, maar het is wat gevaarlijk hier iets mee te doen. Het onderzoek heeft maar zes weken geduurd, dus de mensen die in Indonesië hebben meegewerkt zullen zich afvragen hoeveel wij als studenten nu eigenlijk weten”, zegt student Bestuurs- & Organisatiewetenschap (B & O) Piter-jan Goodijk.   Piter-jan is een van de zeven organisatoren van het Research Project. Twintig studenten deden binnen dat project in duo's onderzoek naar watermanagement op Lombok. Elk duo had een ander onderwerp, bijvoorbeeld drinkwater, irrigatie of hygiëne. Het project was vooral bedoeld om te leren onderzoek te doen, maar de studenten hoopten ook de plaatselijke bevolking te kunnen helpen met hun adviezen. Dat laatste blijkt lastig.

Met zijn uitspraak doelt Piter-jan ondermeer op een onderzoek van Anneloes van der Meer en Merle Verdegaal. Deze twee studenten onderzochten een stichting die verschillende projecten in Lombok heeft om sanitaire- en drinkwatervoorzieningen te verbeteren. Merle: “Uit onze resultaten bleek dat de stichting niet zo effectief is als we dachten.” Anneloes: “Het probleem is dat de inwoners de faciliteiten niet goed gebruiken. Mensen in Lombok hebben zo’n ander beeld van watergebruik. Ze zeggen bijvoorbeeld: ik heb gister nog water uit de rivier gedronken en ik leef toch nog? En als god wil dat ik ziek word, word ik toch wel ziek. Nederlanders denken heel rationeel, in Lombok denken ze niet na over schoon of vies water.”

Piter-jan merkte meer cultuurverschillen op. Zo gingen bepaalde dingen minder gesmeerd dan verwacht: “In Indonesië werken afspraken heel anders dan in Nederland. Een gesprekje kan uren duren omdat het vooral gaat om vertrouwen winnen en thee drinken voor je met een interview begint. Het zijn clichés die we van tevoren kenden en waar we op voorbereid waren, maar daar liep iedereen toch tegenaan. Je kan dat zien als een belemmering, maar er staat tegenover dat ze echt de tijd voor je nemen. Ze organiseren gerust in plaats van een interview een bijeenkomst van een hele middag.”

Donderdag zal de eerste keer zijn dat de studenten echt inhoudelijk op hun onderzoek ingaan. Piter-jan: “In Lombok werd ook een symposium gehouden, maar daar werd het anders aangepakt. Alles moest daar vooral groots zijn. Er stonden gigantische banners, grote bloemkransen, er was een uitgebreide lunch. Zo’n symposium is heel erg gericht op de relatie. Iedereen wordt uitgenodigd en het gaat vooral om het uitspreken van je dankbaarheid. Inhoudelijk stelt het dus niet zoveel voor, maar dat interesseert ze ook minder. Je kan niet de illusie hebben dat je als student kan zeggen hoe het anders moet in zo’n land.”

Het symposium zal aanstaande donderdag om 9.30 uur beginnen in het Louis Hartlooper Complex. Tijdens het ochtendprogramma zijn sprekers aanwezig, wordt een bundel gepresenteerd waar alle onderzoeken in zijn verzameld en wordt een film van de reis getoond. Tijdens het middagprogramma, dat plaatsvindt in het gebouw van Bestuurs & Organisatiewetenschap, presenteren de duo’s hun eigen onderzoek. Toegang is gratis. Bekijk hier alvast een voorproef van de film.