Studenten spuiten 10.000 vierkantjes op Utrechtse straten om docenten te steunen

Het rode vierkantje is hét symbook van WoinActie, maandag wordt het op de Utrechtse straten gespoten. Foto: WoinActie

De studenten gaan maandag op het traject van 5 kilometer tussen het Domplein en het Utrecht Science Park om de halve meter een rood vierkantje spuiten. Het vierkantje is het symbool van de actiegroep WoinActie die zich inzet voor een betere financiering van het hoger onderwijs.

De tienduizend vierkantjes die er die dag op het Utrechtse wegdek verschijnen, vormen een ‘verwijt in krijt’. Ze staan symbool voor het aantal uren dat UU-docenten samen elk dag onbetaald overwerken. Op de website van de studentengroep staat de snelle berekening. Die is gebaseerd op het aantal uur dat Nederlandse docenten zeggen over te werken (per week  zo'n 13 tot 15) en het aantal docenten dat de UU in dienst heeft.

Gemeenschappelijk belang
De actie is in sneltreinvaart georganiseerd. De directe aanleiding was een interview met de Leidse hoogleraar Remco Breuker in de Volkskrant dit weekeinde. Het kopstuk van de WoinActie-beweging sprak daarin zijn teleurstelling uit over het gebrek aan steun en betrokkenheid van studenten bij de protesten tegen de hoge werkdruk van docenten.

In een app-groep van (voormalige) Utrechtse studentmedezeggenschappers ontstond daarna het idee om bij de opening van het Academisch Jaar Utrechtse docenten een hart onder de riem te steken. “Studenten zijn zich er inderdaad nog weinig van bewust hoe het komt dat tentamens vaak niet op tijd worden nagekeken of dat ze soms zo weinig feedback krijgen”, zegt Ingrid Weerts, een van de initiatiefnemers. “Dat er meer geld komt voor het hoger onderwijs is echt een gemeenschappelijk belang van studenten en docenten.”

Actie van alle studenten
Volgens Ingrid, die aan de UU een bachelor Kunstmatige Intelligentie volgde en nu voor haar Leidse master nog veel vakken in Utrecht doet, zijn er inmiddels zo’n twintig studenten betrokken bij de actie. Ze hoopt dat zich maandag nog meer studenten melden bij de actiestand in het Wilhelminapark. “We proberen daarom nu ook studieverenigingen te bereiken. Het moet een actie van álle Utrechtse studenten worden.”

De crowdfunding om voor het krijt te betalen loopt inmiddels goed, zegt ze. Wie vreest zich met illegale activiteiten in te laten, kan Ingrid geruststellen. Twee jaar geleden werden enkele studenten nog beboet voor het spuiten van leuzen op de Drift, maar na een debat in de gemeenteraad is duidelijk dat het gebruik van krijtspray is toegestaan bij demonstraties. “De actie is ook aangekondigd bij de gemeente. Ze weten ervan.”