Gezellig en voor niks

Studentenverenigingen getrakteerd op gratis hamburgers en friet

Meneer Smakers
Foto: DUB / Yashwanti Puar

Leden van Navigators Studentenvereniging Utrecht (N.S.U.) vulden afgelopen maandagavond twee zaken van Meneer Smakers aan de Nobelstraat en aan de Twijnstraat.  De hamburgertent heeft aangekondigd 10.000 hamburgers met friet weg te geven tijdens feestavonden waarop steeds honderd leden van studentenverenigingen welkom zijn.

Navigators is de tweede vereniging die op bezoek komt, nadat Biton de actie aftrapte. Het restaurant aan de Nobelstraat zit vol. Veel leden hebben afgesproken met vrienden, commissies of jaarclubs. “De oproep om hier te gaan eten stond in de nieuwsbrief van de vereniging en het leek ons gezellig om hier samen te eten”, zegt een van hen.

Blij verrast
“De inschrijving zat snel vol”, zegt een ander lid. “Uit eten gaan, is toch even anders dan bij iemand thuis eten of op de vereniging afspreken. Je voelt dat ook aan de gemoedelijke sfeer hier. Dat we hier gratis mogen eten, maakt het al helemaal leuk en uniek.”

Het bestuur van N.S.U. is ook aanwezig bij het diner en zit gezellig schouder aan schouder aan één van de tafels. Ab Actis Michiel Schouten vertelt dat het bestuur blij verrast was toen ze werden benaderd.

“Wij krijgen wel vaker aanbiedingen van bedrijven, maar die zijn niet altijd even interessant voor ons. Maar dit vinden onze leden over het algemeen een leuke actie. Ze kunnen immers een avond kosteloos lekker samen eten. Vandaar dat we hier met honderd leden op af zijn gekomen.”

Ledendiners
Het idee om ledendiners te geven kwam voort uit de grootschalige make-over die Meneer Smakers in 2023 heeft ondergaan, zegt marketing manager Layla Vlug. Zo zijn het interieur en uiterlijk van de restaurants vernieuwd en staan er nieuwe burgers op het menu.

“Omdat Utrecht vol zit met leuke studentenverenigingen en de kosten voor boodschappen stijgen, nodigen we studenten uit voor een lekkere burger”, zegt Vlug. “Daarmee willen wij ze welkom heten in onze restaurants en hen tegelijkertijd een mooie tijd bezorgen.”

Voor deze zogeheten ledendiners werden meerdere Utrechtse studentenverenigingen gebeld door de burgerzaak zelf. Vlug: “We hebben een lijst gemaakt van alle Utrechtse studentenverenigingen en ze opgebeld of we langs mogen komen. Daar vroegen we het bestuur of ze het leuk zouden vinden om bij ons een keer burgers en friet willen eten. Voor niks!”

De drukte bij de hamburgertent zal de komende tijd aanhouden, want naast leden van Biton en N.S.U. worden de komende vijf maandagen nog andere studentenverenigingen verwelkomd. Zo staan onder meer roeivereniging Triton en gezelligheidsvereniging Unitas S.R. op de planning voor hamburgers en friet.