Studievereniging UAV eerste winnaar duurzame reiswedstrijd Green Office

De wedstrijd gaat om een initiatief van de Green Office in samenwerking met UU. 31 studentenverenigingen werden beoordeeld op hun reisgedrag. Hiervoor moesten ze doorgeven welke reis ze maken in de lente of zomer van 2020.

UAV zit samen met 10 andere studieverenigingen in categorie 1 van de ranking. Dit is de meest duurzame categorie, deze verenigingen reizen allemaal met bus of trein en leggen niet meer dan 1400 kilometer af. De tien verenigingen in categorie 2 vliegen naar een bestemming binnen Europa, en de tien verenigingen in categorie 3 vliegen vooral buiten Europa. Zie hier (pdf) de hele uitslag.

“De bus is de meest praktische optie voor de reis”, zegt Koen van der Looij, bestuurslid van UAV. Zijn vereniging was samen met de 10 andere verenigingen in categorie 1 in een loting geplaatst voor de 500 euro reischeque, en werd uiteindelijk als de gelukkige winnaar aangewezen. Wat er precies met het prijsgeld gebeurt staat nog niet vast, maar de vereniging vermeldt dat ze er graag een leuke activiteit tijdens hun reis naar Zweden mee financieren, of dat ze de bijdrage per medereiziger verminderen.

Het initiatief van de Green Office moet studieverenigingen motiveren om duurzamer te gaan reizen, een ambitie die de Universiteit graag ondersteunt. In 2018 bracht UU een Duurzaamheidsjaarverslag uit, waarin bleek dat mobiliteit zo’n 26 procent van de ecologische voetdruk inneemt. Omdat de Universiteit in 2030 CO2 neutraal wil zijn, hebben ze in samenwerking met de Green Office de Big Fat Green Trip in het leven geroepen. Ook volgend jaar worden de verenigingen uitgedaagd om zo duurzaam mogelijk te reizen.