Studievertraging door alcohol: 47 miljoen euro schade

Zuipende studenten kosten de samenleving zo’n 47 miljoen euro per jaar aan studievertraging. Dat meldt het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het staat in een dik rapport over de maatschappelijke kosten van alcoholgebruik in de samenleving. Alcohol kost tussen de twee en drie miljard euro door verkeersongevallen, politie-inzet, ziekmeldingen op het werk, gezondheidsschade enzovoorts.

Maar studievertraging tikt ook aardig aan. Want het kan haast niet anders of alcohol zorgt voor studievertraging, denken de onderzoekers. Het is alleen de vraag hoeveel die vertraging dan kost. In een paar stappen komt het RIVM tot een ‘educated guess’.

“We nemen aan dat een alcoholgerelateerde oorzaak van studievertraging zich alleen voordoet bij studenten die binge-drinken”, schrijft het RIVM. Daarmee bedoelen ze studenten die minstens één keer in de week zes glazen drinken (mannen) of vier glazen (vrouwen).

Dan gaat het nog altijd om veel studenten: dertig procent in het wetenschappelijk onderwijs en 26 procent in het hbo. Die hebben inderdaad een hogere kans op studievertraging, bleek al uit eerder onderzoek. Zo’n beetje een vijfde van hun studievertraging komt doordat ze te diep in het glaasje kijken.

De kosten zijn ook bekend. Een jaar studievertraging kost ongeveer negen à tienduizend euro. Als je dat allemaal door de rekenmolen haalt, kom je op 47 miljoen euro. Met het mbo erbij wordt dat 69 miljoen euro.

Ze kunnen er natuurlijk naast zitten, snappen de onderzoekers, en daarom hebben ze een foutmarge ingebouwd. De werkelijke kosten van studievertraging door alcohol zitten ergens tussen de 52 en 86 miljoen euro. En daarbovenop komen de kosten van extra studiebegeleiding en vroegtijdig stoppen met de opleiding.

Tags: rivm | alcohol