Tentamenhap: goedkoper en sneller eten in de tentamenperiode

Ben je het ook zat om tijdens je lange studieavonden in de binnenstadsbieb te veel te betalen voor een avondmaaltijd waar je ook nog eens lang op moet wachten? Binnenkort is er ‘de tentamenhap’.

Thijs van de Ven (23) en Dimphy van Erp (22) zitten in de Universiteitsraad voor de Partij voor de Utrechtse Student (PVdUS). Zij zijn de initiatiefnemers van de tentamenhap: een goedkope warme maaltijd tegen een betaalbare prijs.

“Als je ’s avonds wilt eten in de UBB dan is dat vrij duur”, legt Van de Ven uit. “We wilden studenten die in de tentamenperiode praktisch in de UBB leven een alternatief bieden. Dus goedkoper, maar ook sneller: je mag namelijk je studieplek ’s avonds niet langer dan een half uur onbezet laten. Het eten dat je nu krijgt bij Restaurant Lodewijk is prima, maar vrij duur en je bent niet binnen een half uur klaar.”

De snellere maaltijden worden bereid door cateraar Sodexo, die samen met het Facilitair Servicecentrum van de Universiteit het plan steunt. Er staat elke dag iets anders op het menu. Dagelijks is er één daghap die je kunt kiezen. Mogelijke gerechten zijn: pasta, stamppot, lasagne of sucadelapjes. Echte studentenhappen dus, die in grote hoeveelheden te bereiden zijn.

Om te kijken of er inderdaad vraag is naar de tentamenhap komt er een proef van 20 oktober tot en met 6 november, de eerste tentamenperiode. Dimphy: “We beginnen met vijftig maaltijden per avond, die €5,50 zullen kosten. Een maaltijd van Sodexo kost nu tussen de zes en de acht euro. De snelheid waarmee het eten geserveerd kan worden, is de belangrijkste reden om voor de tentamenhap te gaan. We gaan aan het eind van de eerste week evalueren of we meer maaltijden kunnen serveren.”

Dimphy en Thijs horen met enige regelmaat vanuit hun achterban dat er behoefte is aan andere maaltijden in de UBB. “De makkelijkste manier om erachter te komen of het werkt is deze proefperiode. Als het geen succes wordt dan dekken Sodexo en het Facilitair Servicecentrum van de universiteit samen het risico.”