Tentamens in Utrecht: ‘Automatisch inschrijven werkt’

“We gaan ervan uit dat studenten die een vak volgen, dat vak ook willen halen”, aldus woordvoerder Wietske de Lange. “Voorheen moest de student zich opgeven en dat werd nogal eens vergeten. Dat leidde weer tot herstelacties die veel tijd kostten.”

Begin januari ontstond er ophef over de kosten die veel universiteiten en hogescholen in rekening brengen aan studenten die zich te laat voor een tentamen inschrijven. Wettelijk gezien mag het niet, benadrukte minister Bussemaker van Onderwijs, maar volgens veel opleidingen is er geen alternatief. Docenten zouden precies moeten weten hoeveel studenten komen opdagen, omdat ze anders te grote of te kleine zalen reserveren.

Maar volgens De Lange komen de meeste studenten hun tentamen gewoon maken. “We kunnen onze zalen daar goed op afstemmen”. Voor studenten lijkt het systeem ook prima te werken. Ze mogen zich tot vlak voor het tentamen nog afmelden en zijn dus geen herkansing kwijt als ze niet kunnen komen. Halen ze een onvoldoende, dan worden ze ook voor toets nummer twee automatisch ingeschreven. “Dit werkt goed bij de UU”, vat De Lange samen.

Andere universiteiten en hogescholen lijken nog te worstelen met de mogelijkheid om studenten automatisch in te schrijven voor tentamens. De Erasmus Universiteit bijvoorbeeld heeft besloten om de ‘administratiekosten’ voorlopig te blijven heffen, terwijl ze de mogelijkheid onderzoeken om het Utrechtse systeem over te nemen. Twee faculteiten van de Hogeschool Utrecht hebben de tentamenboete weliswaar geschrapt, maar daardoor lijken studenten nog verder van huis: wie nu te laat is, heeft pech en kan de toets pas in de herkansing maken.