Terug van studiereis naar Rome? ‘Kom deze week maar niet naar college’

Fontein in Rome. Foto: Pixabay

Twee van de studenten hadden wel wat verkoudheidsklachten, maar vonden die zelf wel meevallen. Eén van hen voelde zich een dag later ook alweer een stuk beter. Geen van de andere studenten had symptomen die wezen op een virus. Uit voorzorg maakte mastercoördinator Floris van den Eijnde de keuze, in overleg met collega’s, om de studenten een bericht te sturen en hen te verzoeken deze week maar thuis te blijven.

“Omdat het zo’n klein groepje was konden we de colleges gewoon verzetten naar volgende week, of ze een optie van Blended Learning aanbieden, waarbij ze thuis op de computer konden werken”, vertelt Van den Eijnde. Hoewel hij de studenten niet wilde uitsluiten, vonden sommige studenten het bericht toch een beetje gek. Eén student vertelt helemaal geen ziekteverschijnselen te hebben, en met dit bericht toch het idee te hebben niet welkom te zijn bij colleges.

Volgens Van der Eijnde was het bericht echter een verzoek en geen verplichting: er zou geen sprake zijn van het wegsturen van studenten, mochten ze toch naar college komen. “Het was puur uit voorzorg, omdat één student aangaf op haar werk ook al rare blikken te krijgen omdat ze in Italië was geweest. Dat zou hier ook kunnen gebeuren.” De studenten hebben college met vijftien tot twintig andere studenten van de researchmaster Ancient, Medieval and Renaissance Studies. Volgende week gaan de colleges gewoon door zoals gepland.

Tegenstrijdig beleid
Op het moment dat de studenten in Rome waren, was daar nog geen grote dreiging van het coronavirus. De studenten waren er vorige week en kwamen afgelopen weekend terug thuis. Ondertussen is de provincie waarin Rome ligt ‘code geel’ volgens het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Volgens persvoorlichter Annelies Waterlander was het verzoek om thuis te blijven niet in lijn met het beleid van de Universiteit Utrecht, maar heeft de docent met de beste bedoelingen gehandeld.

“Studenten en medewerkers die terugkeren uit een regio met een grote verspreiding van het coronavirus, mogen gewoon naar de UU komen zolang zij geen gezondheidsklachten hebben. We vragen hen wel om hun gezondheid in de gaten te houden. Wij volgen nadrukkelijk het RIVM en de GGD in hun adviezen. Als je dus uit Rome komt en geen ziekteverschijnselen vertoont, is er geen reden om niet naar college te gaan. Alle informatie staat online”, aldus Waterlander. Als je wel gezondheidsklachten hebt, moet je telefonisch contact opnemen met de huisarts voor zorg en advies.

Van den Eijnde heeft eind deze maand nog een excursie naar Rome met een groep bachelorstudenten. Of die reis doorgaat is nog maar de vraag: “Op dit moment sluiten er al monumenten en musea in Rome, zoals de catacomben van het Vaticaan. Als dat zich uitbreid gaat de reis misschien niet door.” Ook zou hij volgende week een congres in Griekenland bezoeken, maar die is door de organisatie afgelast. “De angst slaat toch in bij mensen”, aldus Van den Eijnde.

Tags: coronavirus