Grand café The Basket dicht vanwege renovatie Van Unnikgebouw

Tijdelijke horecagelegenheid in het Utrecht Science Park

De tijdelijke horecagelegenheid
Het tijdelijke grand café aan de Padualaan in aanbouw. Foto DUB

Grand café The Basket moet eind dit jaar de deuren sluiten vanwege grootschalige werkzaamheden aan het naastgelegen Van Unnikgebouw. Dat hoogste gebouw van het universiteitsterrein ondergaat een grondige metamorfose.

Om studenten en medewerkers in het centrumgebied in de komende vijf jaar toch de mogelijkheid te bieden ergens een kop koffie te drinken, te borrelen, te lunchen of te dineren, komt er een tijdelijke horecavoorziening.

Passanten zagen de afgelopen weken al een houten gebouw verrijzen tussen de parkeerplaats en de tramhalte aan de Padualaan. De portacabins op de parkeerplaats zelf waarin vorig jaar als noodoplossing nog onderwijs werd gegeven, zijn inmiddels weg.

Sfeervolle ontmoetingsplek
De huidige uitbater van The Basket, Brothers Horeca Groep (BHG), laat aan DUB weten ook de nieuwe locatie te gaan exploiteren. Dat zal gebeuren onder de naam Grand Café The Living. Vorige maand kreeg de VU in Amsterdam al een horecagelegenheid met die naam.

Volgens marketing manager Jorg Wiedijk gaat het om een nieuw concept. Het grand café moet het een sfeervolle ontmoetingsplek worden met een huiselijke uitstraling. Hij belooft ook veel aandacht voor duurzaamheid als het gaat om de aangeboden producten en om de inrichting van het grand café.

In het grand café moeten 120 bezoekers een plek kunnen vinden. Op het terras aan de kant van de naastgelegen Schapenweide is er ruimte voor een gelijk aantal klanten. Ook komt er volgens Wiedijk een aparte ruimte die afgehuurd kan worden voor speciale bijeenkomsten.

Voortvarendheid
De UU bevestigt dat er gesprekken lopen met Brothers Horeca Groep over de nieuwe locatie, maar zegt dat er nog geen definitief akkoord is. Beide partijen willen geen uitspraken doen over de inhoud van de gesprekken.

De horecaonderneming heeft inmiddels wel al een vacature voor een chef-kok online gezet en kondigt ook een feestelijke opening aan op maandag 29 januari, gevolgd door een housewarming week. De UU zegt “kennis te nemen” van die voortvarendheid.

Artist Impression Grand Cafe LIVING

Artist impression van de nieuwe The Living / Brothers Media Groep

Geen sloop
Het is nog niet duidelijk of de ruimte waar café The Basket nu inzit, over vijf jaar opnieuw een horecabestemming krijgt. Hier wordt in de planvorming voor het Van Unnikgebouw nog op gestudeerd. In het Van Unnik komen over vijf jaar het onderwijs en het onderzoek van de faculteit Sociale Wetenschappen en de kantoren van de Bestuursdienst.

Het karakteristieke gebouw wordt in ieder geval niet gesloopt. Vanwege de opmerkelijke architectuur met een basketbalveld op het dak en een skatebaan voor de deur heeft de gemeente het voornemen om The Basket als jonge monument te bestempelen. In 2004 won The Basket de prijs van beste ontwerp van het Nederlandse Architectuur Instituut.

Tags: the basket | horeca