Toch regelmatig huisfeestjes in studentencomplexen

Huisfeestje. Afbeelding ter illustratie. Foto: Pixabay

Naar aanleiding van het toegenomen aantal besmettingen, besloot studentenhuisvester SSH om alle huurders op 8 oktober een mail te sturen om ze te herinneren aan de coronamaatregelen. Enkele studentencomplexen kregen een mailtje met een strengere toon. Daarin staat dat het aantal meldingen over dat complex de weken ervoor ‘extreem’ was toegenomen. Ook staat er in de mail dat de politie klaar is met waarschuwen, en voortaan sneller boetes uit zal delen.

Hoeveel meldingen er precies zijn binnengekomen, kunnen woordvoerders van de SSH en politie niet zeggen. De complexen die een strenger mailtje kregen, waren in ieder geval het Tuindorp West Complex en de Cambridgelaan en de Johanna in De Uithof. De klachten die binnenkwamen, hadden betrekking op geluidsoverlast en het niet naleven van de coronamaatregelen door met te veel mensen, te dicht op elkaar samen te komen.

De meeste meldingen komen van medebewoners van de studentencomplexen. Een 27-jarige vrouw, woonachtig op de Cambridgelaan, heeft in september ook een keer de politie gebeld vanwege de overlast. Ze vertelt: “Het geluid draagt superver, en hier wonen ook mensen die moeten werken of willen studeren, nog los van de coronaregels. Toen het mooier weer was, hoorde ik vrij regelmatig feestjes vanaf de velden hierachter. Daar heb ik nooit voor gebeld, maar ik vond het wel erg discutabele keuzes van die mensen.”

Na de mail die de SSH uitstuurde en de aangescherpte coronamaatregelen die 13 oktober bekend werden gemaakt, lijkt het aantal meldingen te zijn afgenomen. “De SSH heeft in ieder geval veel minder directe klachten binnengekregen”, zegt woordvoerder Madelon van Gameren. En, zegt ze, het gaat in de meeste gevallen ook gewoon goed. “Op het Utrecht Science Park alleen al wonen 2300 studenten, en maar enkelen doen het fout. We zien ook dat studenten juist hun verantwoordelijkheid nemen en bijvoorbeeld wel op hun kamer blijven, boodschappen voor elkaar doen en behulpzaam zijn.”