Toch stiekem gefeest: meer coronabesmettingen tijdens introductieweken

Niet de introductie-activiteiten maar de privéfeestjes waren de coronabron, foto Pixabay

Geschrapt werden de introductieweken niet, maar het kabinet trok begin augustus wel de teugels aan. Hogescholen en universiteiten moesten vrijwel al hun evenementen online organiseren. Fysieke bijeenkomsten mochten alleen plaatsvinden onder strenge voorwaarden.

Toch nam het aantal besmettingen onder (eerstejaars) studenten her en der toe. Uit onderzoek blijkt echter dat zij het virus tijdens zelf georganiseerde feestjes en borrels hebben opgelopen.

Clusters in Tilburg
In Tilburg zijn zo’n veertig studenten positief getest. Het gaat om “meerdere clusters van grotere en kleinere groepen studenten die waarschijnlijk besmet zijn geraakt tijdens verschillende privéfeestjes rond de introductieweek”, schrijft de GGD Hart voor Brabant.

Uit bron- en contactonderzoek blijkt vooralsnog dat de studenten het virus niet hebben opgelopen tijdens introductieactiviteiten op de campus van Tilburg University en van Fontys Hogescholen. De positief geteste studenten zitten in quarantaine.

De huiselijke sfeer van Maastricht
In Maastricht stond de teller maandag op achttien positief geteste studenten, meldt Observant. De alarmbellen gingen af nadat vorige week twee studenten van de universiteit besmet bleken. Zij hadden meegedaan aan de Maastrichtse introductieweek.

En ook hier gaat het volgens de GGD Zuid Limburg om besmettingen “in de ‘huiselijke sfeer’, tijdens feestjes of borrels”. Het lijkt er niet op dat de studenten het virus hebben opgelopen tijdens officiële introductieactiviteiten. Regionale omroep 1Limburg gaf gisteren een nieuwe tussenstand: dertig studenten zijn besmet.

Piek in Wageningen
In Wageningen werden eind augustus zeventien studenten positief getest. Nog eens zeventig moesten in quarantaine. Die piek viel precies samen met de introductieperiode. Toch zijn de besmettingen volgens de GGD “allemaal ontstaan in de huiselijke sfeer van studentenhuizen”, schrijft Resource.

Een voordeel: studenten in Wageningen die zich willen laten testen, hoeven niet ver te reizen. Er is inmiddels een permanente corona-teststraat geopend op de universiteitscampus, die overigens niet alleen voor studenten is bedoeld.