Student weggestuurd

TU Delft schrijft student uit wegens wangedrag

exit-pixabay

Wat de student precies heeft misdaan wil de TU Delft niet zeggen, meldt Delta, maar hij zou bij herhaling schade hebben berokkend aan anderen. Ook kreeg hij al eerder een gebouwverbod opgelegd.

Volgens de TU-woordvoerder is het “zeer uitzonderlijk, zo niet uniek” dat een student tegen zijn wil wordt uitgeschreven. De ex-student kan over een jaar om heroverweging van het besluit vragen.

In de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) staat dat het bestuur van een universiteit of hogeschool een student die ernstige overlast veroorzaakt op de campus tijdelijk of zelfs definitief kan uitschrijven.

Volgens universiteitenvereniging UNL gebeurt dit “zelden”, maar landelijke cijfers heeft ze niet. Ook hogeronderwijsexpert Peter Kwikkers denkt dat het bijna nooit voorkomt. “Maar in principe hoor je er alleen over als de student zich verzet en het voor de rechter komt.”