Nieuwkomers BLFS en VSP gaan de strijd aan met Vuur en PvdUS

Twee nieuwe studentenpartijen melden zich voor U-raadsverkiezingen

Universiteitsraad 2023-2024, foto UU
De verkiezingen voor studenten voor de Universiteitsraad komen eraan. Op deze foto staat de huidige U-raad, foto UU

De Vrijmoedige StudentenPartij (VSP) richt zich op studenten die “rechtsgeoriënteerd en/of conservatief” zijn, staat op haar website. De partij is al actief op de Vrije Universiteit in Amsterdam en hoopt in elke universiteit in de medezeggenschap te komen. De Universiteit Utrecht is vooralsnog de tweede instelling waar ze aan de verkiezingen wil meedoen. De partij Better Living For Students (BLFS) is helemaal nieuw. Ook zij richten zich op de studenten die zich niet vertegenwoordigd voelen door Vuur en de PvdUS die zich volgens de nieuwkomers richten op de politiek links georiënteerde student.

De VSP heeft twaalf kandidaten op de lijst staan, BLFS drie. Vuur doet mee met 27 kandidaten en de PvdUS met dertig. De kandidaten op de lijsten worden op dit moment nog gecontroleerd door het Centraal Stembureau of ze aan alle criteria voldoen om mee te mogen dingen naar een van de twaalf studentenzetels in de Universiteitsraad. Op 23 april wordt in een openbare vergadering bekend gemaakt wie er daadwerkelijk mogen meedoen. De verkiezingen zijn van 13 tot en met 15 mei. Dit jaar zijn er alleen verkiezingen voor de studenten in de Universiteits- en faculteitsraden. Dit omdat studenten een zittingstermijn van een jaar hebben en medewerkers van twee jaar.

Vrijmoedig
De Vrijmoedigen hebben op hun website een lange lijst aan punten waar zij zich hard voor maken. Zo streeft de partij naar academische excellentie en vindt zij dat de universiteit en haar docenten zich neutraal moeten opstellen in “sociale, politieke en ecologische kwesties”. De partij wil af van de cancelcultuur. “Op dit moment worden afwijkende standpunten vaak onterecht bestempeld als fout of verkeerd, en snel terzijde geschoven door middel van demonisering en ridiculisering. Hierdoor gaat de belangrijkste pijler van democratie, namelijk onderlinge tolerantie, verloren. De partij wil een pluriforme en liberale debatcultuur.”

De VSP wil de instroom van internationale studenten beperken en de Nederlandse taal en cultuur waarborgen. De partij schrijft trots te zijn op de Nederlandse geschiedenis en vindt dat ze zich niet schuldig moet voelen of excuses moet aanbieden over gebeurtenissen uit het verleden. Verder wil de partij dat de universiteit proactief zorgt voor het welzijn van studenten en dat studenten naast academische vaardigheden ook “levensvaardigheden” leren zodat ze voorbereid worden op het leven na afstuderen.

Better Living For Students
Deze partij heeft nog geen eigen website met verkiezingspunten. Lijsttrekker Redon Ismailaga uit Montenegro zegt dat zijn partij de kwaliteit van het studentenleven wil verhogen. “Wij willen een forum online zetten waar studenten kunnen stemmen op bepaalde zaken waar zij als student binnen de universiteit mee te maken krijgen. Zij reageren op een stelling met een ja of een nee. De uitslag bepaalt wat wij de universiteitsraad gaan voorleggen.” Ze richten zich onder meer op bepaalde voorzieningen die ze ondermaats vinden. “Zoals de koffie uit de machines en het eten in de kantines dat de maag nauwelijks vult.”

Better Living For Students (BLFS) is volgens Ismailaga opgericht, omdat de initiatiefnemers denken dat niet alle studenten gerepresenteerd worden door de huidige partijen. “Wij denken dat maar een klein deel van de studenten zich kunnen vinden in de standpunten van Vuur en de PvdUS.” Dat verklaart volgens hen ook dat de lage opkomst bij verkiezingen. “Wij willen de andere studenten een stem geven.” De BLFS benadrukt dat ze het goed vindt dat de universiteit de  Sustainable Development Goals nastreeft, maar dat dit streven het comfort van studenten niet moet aantasten.

Vuur
Lijst Vuur doet dit jaar ook weer mee. De Vereniging Utrechtse Universitaire Raden bestaat sinds 2006. De lijst is ook in een aantal faculteitsraden vertegenwoordigd is, zet zich al jaren in voor onderwijskwaliteit, diversiteit, studentenwelzijn en duurzaamheid. Zo maakt de partij zich hard voor toegankelijk onderwijs zodat iedereen gebruik kan maken van alle faciliteiten. Ook wil ze dat iedereen zich thuis voelt aan de UU. Persoonlijke aandacht in een groter wordende universiteit is daarbij een belangrijk punt voor Vuur. De laatste jaren profileert de partij zich met name op het vlak van duurzaamheid. Zo hebben zij zich achter de schermen hard gemaakt voor koffiemachines met plantaardige melk en is de gedenkboom voor afstudeerders een idee dat uit de koker van Vuur komt. Ook het vergroten van de biodiversiteit is een belangrijk onderwerp.

PvdUS
De Partij voor de Utrechtse Student is ook een oudgediende als het gaat om deelname aan de Universiteitsraad. De lijst bestaat al 17 jaar. De partij is er met name voor de actieve student. Dit is “de student die het belangrijk vindt om zich naast studie ook op andere vlakken te ontplooien”, zo staat op haar website. Het gaat om studenten die graag sporten of bezig zijn voor studie- of gezelligheidsverenigingen bijvoorbeeld. Het behouden en ondersteunen van het verenigingsleven is dan ook een van hun belangrijkste punten. Daarnaast zet de PvdUS zich in om de prestatiedruk die studenten ervaren, te verminderen. De partij is een daarom een groot voorstander van flexstuderen, zodat je verschillende activiteiten als student goed met elkaar kan combineren.