Twee UU-alumni met voorkeurstemmen in de Tweede Kamer

Alumnus Kauthar Bouchallikht werd met voorkeurstemmen verkozen. Foto: Robin Alysha Clemens

Kauthar Bouchallikht volgde in Utrecht de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap en deed een master Publiek Management. Ze stond op plek 9 van de kandidatenlijst van GroenLinks, maar krijgt nu toch een van de acht zetels van GroenLinks. Dat maakte de Kiesraad vrijdag officieel bekend

Het nieuwe Kamerlid kreeg meer dan 27.000 stemmen. Eerder deze week bleek al dat Bouchallikht bij de drie stembureaus op het Utrecht Science Park meer stemmen had gehaald dan Jesse Klaver. Voor de verkiezingen lag ze onder vuur vanwege vermeende banden met de Moslimbroederschap.

Marieke Koekkoek deed in Utrecht een bachelor Nederlands en kreeg zelfs meer dan 37.000 stemmen. Zij schoof op van plaats vier van de Volt-kandidatenlijst naar een van de drie zetels die de Europese partij binnenhaalde.

Overigens kreeg ook Femke Merel van Kooten-Arissen, die in Utrecht Rechten, Nederlands en Filosofie studeerde, voldoende stemmen om met voorkeur in de Kamer gekozen te worden. Zij had daar alleen weinig aan omdat haar partij Splinter geen zetel behaalde.

Behalve Bouchallikht en Koekkoek lukte het nog meer UU-alumni een zetel te veroveren. Andere oud-UU'ers zijn te vinden bij de VVD (Wiersma, Rajkowski, Tielen), D66 (Sjoerdsma, Belhaj, Sneller, Smeets), GroenLinks (Snels), ChristenUnie (Bikker), Partij voor de Dieren (Wassenberg) en de SGP (Bisschop).

Eerder deze maand maakte DUB deze lijst met álle studenten en oud-studenten die in aanmerking kwamen voor een plek in het parlement en campagne voerden.

Bizar veel
De verkiezingen betekenen het afscheid van enkele Tweede Kamerleden die het hoger onderwijs en onderzoek de afgelopen jaren in hun portefeuille hadden.

GroenLinks-Kamerlid en onderwjiswoordvoerder Lisa Westerveld was naast Bouchallikht en Koekkoek de enige die het lukte om met voorkeurstemmen in de Kamer te komen. Zij werd voor de tweede achtereenvolgende keer op die wijze gekozen.

Westerveld stond als nummer tien op de lijst van GroenLinks, maar kreeg meer dan 33.000 voorkeursstemmen. Ze is er stil van, twitterde ze. “Dit is bizar veel. Dank voor jullie steun en vertrouwen.”

Ze heeft binnen haar fractie niet alleen het hoger onderwijs, maar ook de jeugdzorg onder haar hoede. Mede-onderwijswoordvoerder Niels van den Berge valt buiten de boot.

Een gerust hart
Bij de VVD was het minder spannend. Onderwijswoordvoerder en UU-alumnus Dennis Wiersma stond op plaats negen en kon de verkiezingen met een gerust hart tegemoet zien. Het was vooraf al duidelijk dat zijn partij de grootste zou blijven. Zelfs zijn mede-onderwijswoordvoerder Rudmer Heerema op plaats 29 hoefde nauwelijks zenuwachtig te zijn over zijn herverkiezing.

D66 won ook. Jan Paternotte was de nummer vier op de lijst, wat behoorlijk hoog is in de kring van onderwijswoordvoerders. Zijn collega Paul van Meenen stond op elf. Beiden zijn dus ruimschoots herkozen.kamerleden.jpg© HOP

En bij de verliezers? UU-alumnus Eppo Bruins had misschien op meer gehoopt. De ChristenUnie haalt meestal vijf zetels, maar het konden er best zes worden en dan – wie weet – zeven. Dan zou hij herkozen zijn, maar het is niet gebeurd.

Het CDA ging ook onderuit, maar Harry van der Molen stond op nummer 9 en zo groot was het verlies nu ook weer niet. En alles wijst erop dat het CDA gewoon blijft regeren, dus hij kan op de oude voet verder – even afgezien van eventuele portefeuillewisselingen binnen de fractie.

Niet meer weg te denken
Frank Futselaar (SP) wilde liever niet door als Kamerlid. Daarom stond hij nogal laag op de lijst, op nummer 19. Hij gaat weer aan de slag als hbo-docent. Zijn collega Peter Kwint stond op nummer 7 en heeft de Kamer dus wel gehaald.

Inmiddels is ook de Partij voor de Dieren niet meer weg te denken uit Den Haag. Met enige regelmaat schoof Lammert van Raan aan bij de vergaderingen over hoger onderwijs en onderzoek. Ook hij behoudt zijn zetel.