Twee UU-hoogleraren in Nederlandse top 10 citaties

Nobelprijswinnaar Andrei Geim is verreweg de meest geciteerde wetenschapper in Nederland. Foto: Nobelprize.org

De hoogleraren deeltjesfysica Raimond Snellings en Thomas Peitzmann behoren tot de tien best geciteerde wetenschappers in Nederland. Epidemioloog Rick Grobbee staat vierde op een lijst van hoogleraren met de meeste toppublicaties.

Nobelprijswinnaar Andrei Geim steekt met kop en schouder uit boven andere in Nederland werkzame onderzoekers. Uit een analyse die het Centrum voor Wetenschaps- en Techniekstudies (CWTS) in Leiden op verzoek van de Volkskrant uitvoerde, blijkt dat zijn 93 artikelen tot en met 2010 al 15.000 keer elders zijn geciteerd. Geim is verbonden aan de universiteiten van Manchester en Nijmegen en ontdekker van de superdunne koolstof grafeen.

In de top 10 van het CWTS die de Volkskrant zaterdag publiceerde, staan acht natuurkundigen. De twee Utrechtse hoogleraren deeltjesfysica Raimond Snellings (foto) en Thomas Peitzmann nemen respectievelijk de zevende en de tiende plek in op de lijst van meest geciteerde wetenschappers van Nederlandse universiteiten.

Beide hoogleraren zijn betrokken bij het CERN-onderzoek in Genève met de deeltjesversneller Large Hadron Collider. Zij kijken daarbij onder meer naar de zogenaamde oersoep, het quark gluonplasma dat na de big bang het heelal vormde. Lees hier een recent interview met Snellings en een minder recent artikel met Peitzmann.

De Volkskrant maakte ook een lijstje van de wetenschappers die het méést publiceerden in topvakbladen. Op die lijst staat epidemoloog Grobbee op plaats vier. Lees hier een interview met Grobbee ter ere van de titel ‘UU-promotor van het jaar’ die het toenmalige Ublad hem toebedeelde.