Inmiddels vijftien aangiften

Twee verdachten aangehouden voor 'bangalijsten'

gele kasteel  USC foto DUB
De societeit van het Utrechtsch Studenten Corps. Foto DUB

De mannen moesten zich afgelopen woensdag melden op een politiebureau. Daar werden de twee aangehouden. Volgens een woordvoerder verdenkt het Openbaar Ministerie het tweetal van “belediging, smaad en/of laster”.

De mannen konden na het verhoor naar huis. In afwachting van de resultaten van verder onderzoek van het OM blijven de mannen verdachten.

Slachtoffers
Het Openbaar Ministerie kan niet bevestigen dat het gaat om de makers van het vrouwonvriendelijke PDF-bestand dat drie weken geleden werd verspreid onder Utrechtse studenten en dat daarna bij studenten in alle Nederlandse studentensteden belandde. Twee leden van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) stonden op het bestand vermeld als opstellers daarvan.

Zo’n dertig studentes van de Utrechtsche Vrouwelijke Studenten Vereniging (UVSV) vonden hun namen, foto’s, telefoonnummers terug op de lijst, met daarbij ook commentaar over hun seksuele prestaties of voorkeuren. Volgens advocaat Ina Brouwer die meerdere slachtoffers en hun ouders bijstaat, heeft dit geleid tot groot psychisch leed en veel overlast. Zo zouden studentes continue telefoontjes krijgen van anonieme nummers.

Tweede lijst
Inmiddels is er volgens het OM vijftien keer aangifte gedaan. Hierbij gaat het ook om slachtoffers van een tweede seksistische lijst - door de opstellers ‘slettenlijst’ genoemd – die eind vorige week werd verspreid. Daarop staan ook vrouwelijke leden van de Utrechtse studentenroeivereniging Triton.

De Utrechtse strafrechtdeskundige Joep Lindeman legde eerder op DUB uit dat het voor het OM niet gemakkelijk zal zijn om betrokken studenten ook daadwerkelijk veroordeeld te krijgen. Hij vestigde ook de aandacht op de potentiële nadelen van een strafproces met mogelijk veel media-aandacht voor slachtoffers.