Twee vrouwen toegevoegd aan sollicitatiecommissie nieuwe rector UU

De sollicitatiecommissie is uitgebreid met de hoogleraren Naomi Ellemers en Janneke Plantenga. Plantenga is interim decaan van de Rebofaculteit. Ellemers is bekend van de groep Athena's Angels die als doelstelling heeft om het mannenbolwerk in de wetenschap te doorbreken. Het duo is aan de sollicitatiecommissie toegevoegd die bepaalt wie de nieuwe rector van de Universiteit Utrecht wordt. Deze bestond uit zes mannen en één vrouw, zo bleek afgelopen maandag toen de procedure voor de benoeming van de opvolger van Bert van der Zwaan bekend werd gemaakt.

Het bericht leidde tot vele verontwaardigde reacties op onder andere het intranet van de universiteit en Twitter. Zo schreef een medewerker dat een universiteit waarvan diversiteit een speerpunt is, dit wel zou moeten vertalen naar de sollicitatiecommissie. Om “tegemoet te komen aan geluiden uit de academische gemeenschap” is de commissie nu uitgebreid, valt te lezen op het intranet van de UU.

Op Twitter reageert hoogleraar Bestuurskunde Paul 't Hart, één van de meest uitgesproken critici, positief op het nieuws.

Prima stap, onvermijdelijke stap ook. En hopelijk de laatste keer geweest dat wij in de pen moeten klimmen tegen 'diversiteitsblindheid' binnen onze universiteit: 'Sollicitatiecommissie nieuwe rector UU aangepast na forse kritiek op gebrek aan vrouwen' https://t.co/CClo8hNP4I

— paul 't hart (@paulthart88) December 20, 2017