Tweede Kamer: ook dertigplusser moet studielening kunnen afsluiten

Als het aan de Tweede Kamer ligt, kunnen ook dertigplussers straks een studielening afsluiten bij de overheid. Coalitiepartijen VVD en PvdA steunen een voorstel van D66-Kamerlid Paul van Meenen.

Van Meenen wil dat minister Jet Bussemaker van Onderwijs onderzoekt of ook dertigplussers straks goedkoop kunnen lenen voor hun opleiding. Nu hebben alleen studenten jonger dan dertig recht op studiefinanciering en dat blijft zo als de basisbeurs verdwijnt.

“Het is allang niet meer zo dat je aan een baan begint en voor de rest van je leven bij die werkgever blijft”, motiveert Van Meenen de motie die hij zojuist indiende. “Mensen beginnen een nieuwe carrière, of willen op latere leeftijd gaan studeren. Dat moet je voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar maken.”

Coalitiepartijen VVD en PvdA steunen zijn motie, waardoor er in de Tweede Kamer een meerderheid voor is. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is terughoudend, zei ze, maar zal onderzoeken hoe duur het is om de studiefinanciering uit te breiden naar dertigplussers. “Dat kan grote kosten met zich meebrengen voor de overheid”, waarschuwde ze. Het zou dus zomaar kunnen dat het plan uiteindelijk niet doorgaat.

Studenten boven de dertig kunnen over een paar jaar al wel gebruik maken van het collegegeldkrediet: de mogelijkheid om goedkoop het collegegeld te lenen. De bedoeling was dat dit vanaf 2015 al zou kunnen. Maar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) schreef eerder dat invoering vanwege capaciteitsproblemen waarschijnlijk pas in 2017 mogelijk is. Vandaag zei minister Bussemaker dat er binnenkort duidelijkheid komt over de ingangsdatum.