Tweede Kamer wil schade Maagdenhuis verhalen op bezetters

Een rechtse meerderheid in de Tweede Kamer wil de schade van de Maagdenhuisbezetting verhalen op de actievoerders. Dat bleek vandaag tijdens de stemmingen.

Naar eerste schatting zou de schade van de twee bezettingen aan de Universiteit van Amsterdam een half miljoen euro bedragen, schrijven de vier partijen in hun motie. Die schade zou niet ten koste mogen gaan van het onderwijsbudget, vinden ze.

Daarom roepen ze de minister op om met de UvA in gesprek te gaan en “de geleden schade, nu betaald uit publieke middelen, maximaal te verhalen op de bezetters”.

VVD, CDA, PVV en SGP zijn samen goed voor 68 van de 150 zetels. Hun motie kreeg steun van de ChristenUnie en enkele splintergroepen in de Kamer, zodat regeringspartij PvdA niet meer nodig was voor een meerderheid.

Vorige week zei minister Bussemaker in een fel debat dat ze hier niet over ging. “U kunt dat niet van mij vragen”, zei ze tegen VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg, die haar het vuur na aan de schenen legde. De Universiteit van Amsterdam zou zelf moeten afwegen of zij de actievoerders aansprakelijk stelt. Misschien zou het zoveel onrust geven, dat het beter is om het niet te doen.

Duisenberg vroeg meteen toen de motie was aangenomen om een kabinetsbrief over de uitvoering ervan.