U-raad: maak de universiteit toegankelijker voor kleine mensen

Derdejaarsstudent Eef de Groot ondervindt dagelijks de nadelen van klein zijn.

Studenten in de U-raad beginnen een campagne om universitaire gebouwen aan te passen aan het groeiend aantal kleine studenten en medewerkers.

(Update: 1 april, kikker in je bil)

Kleine mensen worden op de Universiteit Utrecht over het hoofd gezien, vindt de studentgeleding van de U-raad. Onder de slogan Size Matters starten ze een actie om de universiteit ook gebruiksvriendelijk te maken voor kleinere mensen.

De campagne is nodig vanwege de groei van het aantal internationale studenten, vindt de U-raad. Initiatiefneemster Josefien van Marlen: “We krijgen steeds meer studenten uit landen als China, en daar zijn ze niet zo groot als in Nederland [mannen zijn gemiddeld 166 cm, vrouwen 157 cm, red.]. Onze gebouwen zijn daar niet op berekend.”

Op talloze plekken op de universiteit hebben kleine mensen het nu al lastig, merkt de U-raad. Het gaat bijvoorbeeld om hoog geplaatste stopcontacten, onbereikbare liftknopjes en boekenkasten waarvan de hoogste plank 180 centimeter hoog is.

“Bij de bouw en inrichting van universitaire gebouwen is onvoldoende rekening gehouden met kleinere mensen”, zegt Josefien van Marlen, een van de initiatiefnemers van de actie. “Voor de mensen om wie dat gaat is dat enorm pijnlijk. Bij simpele dingen als het zoeken van een stopcontact worden ze er aan herinnerd dat ze anders zijn dan de rest. Terwijl het juist de bedoeling moet zijn dat iedereen zich welkom en veilig voelt.”

Met de campagne Size Matters wil de U-raad inhaken op het huidige universitaire debat over diversiteit. Van Marlen: “Volgens onze rector moet de universiteit een betere afspiegeling van de samenleving zijn. Als hij dat vindt, dan moet hij ook beter op de kleintjes letten.”

B-SHORT, de belangenvereniging van kleine mensen, juicht de actie van de studenten toe. “Fijn om te horen dat dit aspect van diversiteit ook eindelijk aandacht krijgt.”

Ook voorbeelden van lengtediscriminatie op de universiteit? Stuur je verhaal met foto vóór aanstaande vrijdag naar studentenuraad@uu.nl onder vermelding van ‘Size Matters’. Alle foto’s worden verzameld in een zwartboek dat diezelfde vrijdag wordt aangeboden aan het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht.

Aanstaande maandag wordt er verder gediscussieerd over dit onderwerp tijdens een diversiteitsdebat dat is georganiseerd door onder meer door studenten in de U-raad. De bijeenkomst vindt van 17.00 uur tot 19.00 uur plaats in de Boothzaal in de UB Uithof.