U-raad vindt nieuw pand studentbesturen een ‘ondermaatse oplossing’

Delegatie van Universiteitsraad en Vidius voor het gebouw aan het Princetonplein. Foto: Universiteitsraad

In februari 2020 moeten 36 studentbesturen verhuizen van Pnyx in de binnenstad naar een oud laboratorium in De Uithof. Veertien studentenverenigingen weigeren te verhuizen naar de nieuwe locatie: volgens hen is het gebouw “totaal ongeschikt”.

De U-raad is het daar niet helemaal mee eens, maar vindt wel dat er nog het een en ander aan het pand moet gebeuren voor de studenten er hun intrek in kunnen nemen. Zo moeten er volgens hen meer toiletten in het pand komen. Op dit moment zijn er vier wc’s. Daarnaast willen de raadsleden dat de studentenverenigingen meer budget krijgen om hun nieuwe kamers op te fleuren. De Universiteit Utrecht beloofde eerder 30 euro per kamer uit te keren, maar de raad wil dit verhogen naar 100 euro.

Een delegatie van de universiteitsraad kreeg vorige week een rondleiding door het nieuwe gebouw aan het Princetonplein. Op basis van de bezichtiging stelde de raad een eisenpakket op gericht aan onder andere Marieke de Bakker, hoofd studentenzaken van de UU. Zij houdt zich onder meer bezig met de huisvesting van de verenigingen

De eisen zijn verdeeld in ‘must haves’,  ‘should haves’ en ‘could haves’. De belangrijkste categorie ‘must haves’ bevat naast het zorgen voor meer toiletten en het ophogen van het opfleurbudget, ook de eis dat het pand toegankelijk moet zijn voor mindervaliden. Ook bij studentbesturen staat dat hoog op de verlanglijst. Op dit moment is er alleen een goederenlift aanwezig en daar mogen wettelijk gezien geen personen gebruik van maken. De universiteit kijkt of het mogelijk is om de lift aan te passen.

Daarnaast merkte de raad op dat de gemeenschappelijke ruimte op de begane grond geen ramen heeft. De raadsleden willen dat er ramen geplaatst worden, hoewel de universiteit zegt dat dat niet mogelijk is, omdat de ruimte vroeger als koelcel diende. Ook moet er volgens de raadsleden genoeg budget zijn om de gemeenschappelijke ruimtes in te kunnen richten.

Eisen van de Universiteitsraad

Must haves
(Rolstoel)toegankelijk maken van het pand, idealiter met een lift
Meer toiletten (minimaal zes)