UIT 2021 krijgt hybride programma: helft UITlopers fysiek welkom in Utrecht

Een spel in het Griftpark tijdens de UIT 2018 wat op 1,5 meter gespeeld kan worden, foto DUB

De UIT is dit jaar van 16 tot en met 18 augustus en is daarmee twee dagen korter dan normaal. Het programma is nog niet volledig rond. “We hebben de basis voor het programma nu gelegd,” vertelt Merel Smeets, bestuurslid van de UIT die verantwoordelijk is voor de communicatie, “en dat is deels fysiek en deels online.” Het motto van de UIT 2021 is: ‘Uitdagend Utrecht’.

Dit jaar zijn vierduizend UITlopers welkom. Zij mogen zelf aangeven of ze het programma fysiek of online willen volgen, maar zowel het fysieke als het online programma is door maximaal tweeduizend studenten te volgen. Wie het eerst komt, het eerst maalt. De UITlopers die naar Utrecht komen, hoeven geen vaccinatiebewijs te laten zien en geen negatieve coronatest te tonen.

“We houden ons verder aan de landelijke richtlijnen. Stel dat de anderhalve meter afstand regel verdwijnt, dan passen we ons programma daarop aan. We hebben ook een scenario klaarliggen voor een geheel digitale UIT, zoals vorig jaar”, zegt Smeets. Alle plannen zijn in overleg gemaakt met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. De inschrijving is later dan gebruikelijk, UITlopers kunnen zich vanaf 2 juli inschrijven.

UIT en corona
Voor de ‘online’ UITlopers is een digitaal platform ontworpen dat via een app of website is te bezoeken en waarop interactie mogelijk is. De ‘fysieke’ UITlopers worden ontvangen in het Griftpark, waar ook bijna alle activiteiten worden georganiseerd. “Dit om te voorkomen dat we allemaal UITlopers door de stad hebben lopen,” zegt Merel, “en kunnen we makkelijker de anderhalve meter afstand handhaven. Bovendien werken we in shifts, zodat niet alle UITlopers tegelijkertijd aanwezig zijn.”

Alle UITlopers worden in kleine groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt twee mentoren, ouderejaars die de stad en het studerend leven goed kennen. De mentoren begeleiden hun UITlopers. Degenen die een fysieke groep wegwijs maken, krijgen dit jaar een taak erbij: ze moeten erop letten dat de UITlopers goed afstand houden. Op het online platform kunnen mentorgroepjes “samen zitten” om elkaar zo beter te leren kennen.

Activiteiten met tijdslot
Voor de eerstejaars die naar Utrecht komen voor de UIT zijn er drie locaties gereserveerd: het Griftpark, Sportcentrum Olympos en concertzaal TivoliVredenburg. In het Griftpark is er elke dag een ‘doorstroommarkt’ waardoor niet iedereen tegelijkertijd naar de markt komt. Op maandag is er een informatiemarkt, dinsdag een verenigingsmarkt en woensdag is er een cultuurmarkt. In sportcentrum Olympos in het Utrecht Science Park kunnen UITlopers een sportmarkt bezoeken. “Via de app kunnen zowel de fysieke als online UITlopers de stad ontdekken. “We hebben een algemene, online stadsintroductie gemaakt. Door QR-codes te scannen kunnen ze meer informatie krijgen over bepaalde locaties,” aldus Smeets.

Verder kunnen mentorgroepjes elkaar beter leren kennen in het Griftpark. De groepjes zijn dit jaar kleiner dan in andere jaren, om op afstand toch een band met elkaar op te kunnen bouwen en om wat persoonlijker contact te hebben met de mentoren. In het park komen foodtrucks en bars te staan waar ook alcohol wordt geschonken.

’s Avonds kunnen de UITlopers een avondprogramma volgen in TivoliVredenburg. “Elke mentorgroep kan op één van de drie avonden concerten bijwonen,” zegt Merel. “Elk half uur ga je met je groepje naar een andere zaal waar een andere artiest speelt, een soort huiskamerconcert.” Tijdens de concerten moeten UITlopers blijven zitten en moeten ze een mondkapje op als ze van zaal naar zaal lopen. De artiesten zijn nog niet bekend.

Chatten met verenigingen
Het digitale platform voor de online UITlopers is zoveel mogelijk interactief om zo fysieke activiteiten te vervangen. “Alle doorstroommarkten, bijvoorbeeld, zijn volledig interactief. Tijdens hun bezoek aan een kraampje kunnen ze direct vragen stellen via een chat met de vereniging, of degene die achter het kraampje staat”, legt Merel uit.

Voor zowel de fysieke als online UITlopers zijn er ook live-streams, waaronder de Openings Show. De Openings Show zal alle gebruikelijke onderdelen bevatten met presentatoren, een praatje van de collegevoorzitters en de burgemeester.

“We willen ervoor zorgen dat online UITlopers net zo’n leuke week hebben als de fysieke deelnemers. De nadruk ligt vooral op elkaar leren kennen en we verwachten dat dat goed kan met het platform dat we hebben”, zegt Smeets. Op het platform kunnen UITlopers als poppetje rondlopen en met elkaar matchen door hobby’s en interesses toe te voegen aan hun profiel, zodat UITlopers ook buiten hun groepje om nieuwe mensen kunnen leren kennen.