UIT-lopers massaal aan de ruilfiets

Richard Burger was nog student aan de TU Delft toen hij 2,5 jaar geleden op het idee kwam om een fietsbedrijfje te starten. “Ik zag dat de manier waarop we de fiets gebruikten voor veel frustratie zorgde”, vertelt Richard die destijds Maritieme techniek studeerde. Hij verzucht: “Het lopen naar de fietsenmaker als je fiets stuk is en de dure reparaties.” Dat moest ook anders kunnen dacht hij.

Samen met zijn vrienden Martijn en Dirk bedacht hij Swapfiets. Een fiets die je niet koopt, maar waar je een maandelijks opzegbaar abonnement op neemt. Voor 15 euro per maand (12 euro voor studenten) hoef je nooit meer naar de fietsenmaker te lopen, maar wordt je fiets binnen twaalf uur omgewisseld (geswapt) voor een werkend exemplaar. En bij diefstal ben je ook zo weer onderweg (na betaling van je eigen risico van 40 of 100 euro). Richard noemt hun initiatief toegang tot “mobiliteit” in plaats van toegang tot een “fiets”.

Dat het idee aansloeg, blijkt uit het feit dat de eerste veertig fietsen die het drietal via Markplaats kocht, binnen twee weken een eigenaar hadden. Die Marktplaats-fietsen zijn inmiddels ingewisseld voor nieuwe fietsen die ze hebben ontworpen met fietsenfabrikant Union. De Swapfiets is herkenbaar aan het typerende blauwe voorwiel. Sinds de lancering van Swapfiets in Utrecht afgelopen april reden er al zo’n vijfhonderd van die fietsen rond, maar met de UIT neemt dat aantal explosief toe.

Via een aanbieding kunnen de UIT-studenten de eerste zes weken van hun studentenleven voor een tientje rondrijden. Ruim duizend van de krap 4100 UIT-lopers maken daar gebruik van. Dus staat Richard vandaag met een team van veertig medewerkers op het plein bij de Jaarbeurs fietsen uit te delen. Als oprichter wilde hij daar graag bij zijn omdat hij dit de “leukste dagen” vindt om te werken. “Je geeft iedereen toch een beetje een cadeautje met een nieuwe fiets.”