Uithof-ploggers halen ruim tien zakken zwerfafval op

Joggen + zwerfafval verzamelen = ploggen, foto's Green Office Utrecht

Het was een geslaagd evenement, zegt masterstudent Sustainable Development en medewerker van Green Office Utrecht Giorgio Ponte over de Plogging Run. Door de publiciteit van verschillende regionale media waren niet alleen studenten en medewerkers van de universiteit op de bijzondere loop afgekomen, maar ook andere Utrechters. Het was voor het eerst dat in De Uithof een Plogging Run werd georganiseerd. Het evenement dat hardlopen en opruimen combineert, is komen overwaaien uit Zweden. Ploggen is een samentrekking van de woorden plocka (plakken) en joggen.

Ponte houdt zich bezig met onderwijs en zoekt naar manieren om mensen hun afval te laten scheiden. Hij is altijd op zoek naar nieuwe initiatieven om de twee te combineren. Tijdens zijn zoektocht stuitte hij op het ploggen. Dat leek hem een goed initiatief voor De Uithof. “Hoewel De Uithof er eigenlijk altijd best schoon uitziet.”

De Green Office zette een parcours van vijf kilometer uit op de campus en in verschillende groepen werd het traject afgelegd. Er werd veel meer afval opgehaald dan Ponte had verwacht: meer dan tien volle vuilniszakken.  “Vooral langs het water lag veel afval.” Gekke dingen zaten er niet tussen. “Het afval bestond vooral uit verpakkingsmateriaal van lunches.” Goed natuurlijk dat het zwerfafval is opgehaald, maar het minder goede nieuws is dat veel mensen in De Uithof blijkbaar de afvalbakken niet kunnen vinden, zegt hij.

Bij terugkeer bij het kantoor van Green Office moesten de lopers het afval ook scheiden. Hoewel de run geen wedstrijd was,legden de snelste hardlopers het parcours in een uur af, de anderen deden er net iets langer over. Met de warming-up, het schieden van het afval en het drankje na afloop duurde de hele run ongeveer twee uur.