Uithoflijn komt met maatregelen om oversteekplaatsen veiliger te maken

De nieuwe knipperlichten voor bussen geven aan wanneer de waarschuwingslichten voor voetgangers knipperen. Foto DUB

Als je bij de Heidelberglaan oversteekt, komt het regelmatig voor dat de bussen stilstaan en het oranje waarschuwingslicht knippert. Dat zorgt voor verwarring. Mensen hebben geen idee of ze wel of niet veilig kunnen oversteken. Ook voor de buschauffeurs is dat onduidelijk. “Ik ben woensdagochtend bijna aangereden door een bus, terwijl het waarschuwingslicht voor de overstekers niet brandde. De chauffeur deed het raam open en zei dat hij ook door mocht rijden”, vertelt een medewerker van het bestuursgebouw op intranet. Ze heeft melding gedaan bij de gemeente.

Bussen hoeven minder te wachten
Het projectbureau Uithoflijn heeft nu samen met de universiteit, hogeschool en academisch ziekenhuis, een paar maatregelen bedacht die de situatie veiliger moet maken. “De tijd waarop het knipperlicht brandt en de bussen rood licht hebben noemen we de ontruimingstijd, de tijd die nog nodig is om het kruispunt vrij te krijgen.”, vertelt Diane Marbus van de Uithoflijn. “Nu gaan we de lichten vervangen door een knipperlicht voor de bus- en tramchauffeur die  aangeeft dat de voetgangers moeten wachten. Als de weg vrij is, kunnen ze doorrijden. Dit moet voorkomen dat zowel de bussen als de voetgangers wachten.”

Bang voor het gevaar dat bussen nu te snel doorrijden zonder dat de overgang nog leeg is, zijn ze bij de Uithoflijn niet. “Bus- en tramchauffeurs hebben een eigen verantwoordelijkheid om te kijken of het kruispunt vrij is.”

Vijf stoplichten
Behalve een ander type verkeerslicht voor de bussen en de tram, komen er op vijf oversteekplekken echte stoplichten. Het gaat om de hoek van de Heidelberglaan bij de Universiteitsweg, om de Padualaan, om de oversteek van ziekenhuis en de energiecentrale, bij de Hoofddijk en bij de halte WKZ-Máxima. Bij de laatste halte komen Nijntje-stoplichten.

Er is voor deze vijf plekken gekozen omdat hier ook ander verkeer, zoals fietsen en auto's, komt. Marbus: “Op de Heidelberglaan sluiten we aan bij de oude situatie, vroeger waren hier namelijk ook alleen waarschuwingslichten.”

De vernieuwing van de knipperlichten voor de bussen is meteen in oktober gebeurd. Wanneer de stoplichten komen is nog niet duidelijk, maar in ieder geval voor maart 2020.

Tags: verkeer | tram