Uithoftram rijdt vanaf 2018, bezweren bestuurders

Geen zorgen. De geplande aanleg van een tramlijn tussen De Uithof en Centraal Station is niet in gevaar, melden de gemeente en Bestuur Regio Utrecht.

Aan de financiering van de Uithoftram moet wel gesleuteld worden. Minister Schultz heeft aangekondigd dat de laatste deelbetaling van de rijksbijdrage voor de bouw van de tramlijn (die in totaal 110 miljoen euro bedraagt) een jaar later zal komen dan waar nu op gerekend wordt.

Van een mogelijk uitstel, of zelfs afstel van de tram daardoor, is geen sprake, melden betrokken bestuurders. Het zou volgens een woordvoerder van de gemeente alleen gaan om een wijziging in de financieringscontructie. Het is nog steeds het plan om de tram vanaf 2018 te laten rijden.

Kees van Dalen, portefeuillehouder Wegen en Verkeer van het regionale samenwerkingsverband Bestuur Regio Utrecht, meldt schriftelijk: "De rijksfinanciering van de Uithoflijn [staat] niet ter discussie, maar het ritme waarin die financiering wordt uitgekeerd. BRU bestudeert nu - in overleg met zijn partner in het project, de gemeente Utrecht - mogelijke oplossingen, zodat de Uithoflijn, ondanks een latere uitkering van een deel van de rijksbijdrage, toch conform planning kan worden gerealiseerd. Het overleg met het ministerie wordt de komende twee weken voortgezet."

De bouwwerkzaamheden voor de tramlijn op de Weg tot de Wetenschap zijn vandaag weer hervat. Door de strenge vorst lagen deze twee weken stil. Aan de kant van de Kromme Rijn komt een nieuw fietspad. De trambaan wordt tussen twee rijstroken voor automobilisten gelegd.

Floris de Gelder, directeur ad interim van het Utrecht Science Park, benadrukt in een reactie hoe belangrijk de tram is: "De Uithoftram is voor ons extreem belangrijk. De tram zorgt ervoor dat je in drie kwartier op Schiphol kunt zijn over tram- en treinrails. Dat is van belang voor het vestigingsklimaat op het Utrecht Science Park. Los van het feit dat het voor studenten en medewerkers prettig is om een goede en comfortabele verbinding tussen De Uithof en het station te hebben."