Universiteit moet voor klimaat vechten, vindt University Rebellion

Sebastiaan Vannisselroy van University Rebellion Utrecht overhandigt het manifest aan collegevoorzitter Anton Pijpers. Foto DUB

University Rebellion is een onafhankelijke tak van Extinction Rebellion die met verschillende acties Nederland duurzamer wil maken. De universiteitstak bestaat sinds dit jaar en heeft al die maanden gewerkt aan een manifest over de klimaat- en ecologische crisis en de rol die universiteiten hierin spelen.

Tussen de buien door stond een actiegroep van zo'n twintig studenten en medewerkers van de universiteit voor de deur om het ‘ University Rebellion Manifesto'  te overhandigen aan collegevoorzitter Anton Pijpers. Zij maakten zich sterk met drie eisen. Zo zou de universiteit duurzaamheid meer moeten verankeren in het onderwijs en onderzoek en de noodzaak van de klimaatmaatregelen aan een breed publiek duidelijk maken. Ook moet de universiteit zelf in 2025 klimaatneutraal zijn en moet er een onafhankelijke groep van UU'ers komen die een plan mogen maken om dit te bereiken.

Hoewel de Universiteit Utrecht zelf zegt duurzaamheid hoog in het vaandel te dragen, gaan de huidige plannen volgens de Utrechtse actiegroep niet ver genoeg. Zo zou de universiteit geen vlees meer in de kantine moeten aanbieden en zou ze de banden moeten verbreken met Shell, zegt PPE-student Sebastiaan Vannisselroy die woordvoerder is University Rebellion Utrecht zich bij de actiegroep heeft aangesloten na een college van Annetje Ottow waarin onder meer de duurzame doelen van de universiteit ter sprake kwamen. “Op zich is het een mooi streven om klimaatneutraal te zijn, maar de vraag is of de UU dat gaat halen. Bovendien zouden wij graag zien dat de UU eerder klimaatneutraal is dan in 2030. De UU kan op meer vlakken duurzamer zijn.”’

Niet alleen in Utrecht werd actie gevoerd. Ook bij andere universiteiten werd het manifest aan het bestuur overhandigd. De slogan is decarbonize, decolonize, democratize. Volgens de actievoerders is de klimaatcrisis geworteld in “racisme, seksisme, trans- en xenophobie en vele andere vormen van discriminatie die voortkomen uit een geschiedenis van uitbuiting”: vandaar dat ‘dekolonisatie’ het klimaat vooruit zou helpen.

Op dit moment werkt de Utrechtse tak waar behalve studenten ook medewerkers en wetenschappers bij betrokken zijn volgens de landelijke actiegroep, aan een manifest die speciaal is toegesneden op de Universiteit Utrecht.

Er zijn meer initiatieven om universiteiten te bewegen tot klimaatvriendelijk beleid. Zo is er een jaarlijkse prijs voor de meest duurzame hogeronderwijsinstelling: de SustainaBul van de Studenten voor Morgen. In het kielzog van de scholierenstakingen vorig jaar doken er groepjes op als Scientists4future. En onlangs nog bekritiseerde de Jonge Akademie het vele vliegen van wetenschappers naar congressen over de hele wereld. Eerder was de organisatie Fossile Free actief aan de Universiteit Utrecht.