Universiteit Twente krijgt prijs voor valorisatie

De Universiteit Twente levert van alle Nederlandse universiteiten het hoogste maatschappelijk en economisch rendement, aldus een ranglijst die zojuist is gepresenteerd.

De Universiteit Twente is de ‘Best Valoriserende Universiteit’ van Nederland, volgens tijdschrift Elsevier en onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks. Dat komt vooral door de ondernemingszin in Twente: de universiteit heeft veel spin-off-bedrijven, octrooien en  bedrijven op het science park.

Maar het gaat niet alleen om geld, benadrukken de makers van de ranking. Ook de maatschappelijke impact speelt mee. Die wordt gemeten door bijvoorbeeld te kijken naar vermelding van de instelling in Kamerstukken of optredens van wetenschappers in de media. De universiteit die dat volgens Elsevier en ScienceWorks het best doet, is Tilburg University.

De universiteit die het meest samenwerkt met andere bedrijven en maatschappelijke organisaties is Wageningen University. Dat komt vooral doordat deze voor onderzoek veel geld ontvangt van overheden, bedrijven en internationale organisaties. Verder zitten er veel Wageningse wetenschappers in een adviesraad van de overheid. In de lijst 'samenwerkende universiteiten' staat de Universiteit Utrecht vierde.