Slechts één matige opleiding

Universiteit Utrecht handhaaft toppositie keuzegids

introductie-studie foto DUB
Eerstejaars voor het eerst op het Utrecht Science park voor de introductie van hun studie. Foto

Ondanks alle kritiek op de internationalisering van het hoger onderwijs is het bacheloronderwijs aan de universiteiten steeds vaker in het Engels. Het gaat van 43 procent in collegejaar 2021 naar 47 procent in 2024, staat in de nieuwe Keuzegids Universiteiten 2024

Van alle universitaire bachelors kan 34 procent uitsluitend in het Engels gevolgd worden; nog eens 13 procent biedt naast het Engelstalige programma ook een Nederlandstalige variant aan. Relatief de meeste opleidingen in het Engels zijn te vinden in de interdisciplinaire studierichtingen, en bij economie & bedrijf en techniek & ontwerp. De Universiteit Utrecht heeft twaalf Engelstalige bachelors waarvan vier met zowel een Nederlandse en als Engelstalige track.

De internationalisering is ook zichtbaar bij opleidingen met beperkte toelating. Daar is inmiddels een op de drie studenten internationaal: 33 procent, tegen 28 procent in 2020.

Ranking
In de Keuzegids zet de redactie op een rij wat volgens haar de beste universitaire bacheloropleidingen van Nederland zijn. Utrecht is opnieuw de nummer één in de ranglijst van brede universiteiten. Ze krijgt veel lof voor de vakgebieden gezondheid, gedrag & maatschappij  en recht & bestuur. In totaal heeft de UU veertien topopleidingen. Dat zijn er drie minder dan vorig jaar. Maar daarbij moet worden aangetekend dat sommige toppers van vorig jaar geen oordeel krijgen omdat de opleiding te klein is. Dat geldt voor Islam & Arabisch, Keltisch, Spaans en Duits. Ook Italiaans en Frans zijn om die reden niet meegenomen.

Utrechtse opleidingen met een medaille:

Bestuurs- & Organisatiewetenschap          97
Geneeskunde 87
Philosophy, Politics & Economics 86
Diergeneeskunde 85
University College Utrecht 83
Biomedische Wetenschappen 81
Kunstgeschiedenis 81
Muziekwetenschappen 79
Religiewetenschappen 79
Scheikunde 78
University College Roosevelt 78
Taal & Cultuurstudies 77
Aardwetenschappen 77
Nederlands 75

In de lijst is te zien dat opleidingen die in het verleden lage cijfers kregen, het beter doen. Liberal Arts & Sciences en Kunstmatige Intelligentie hebben nu als opleiding een voldoende. Alleen Economie krijgt nog het predicaat matig.

Beste brede universiteit

Hoewel de UU nog altijd bovenaan het lijstje staat van brede universiteiten, komt  de Radboud Universiteit Nijmegen heel dichtbij. Het scheelt slechts één punt. De Universiteit Leiden verdringt Groningen en de Vrije Universiteit Amsterdam van de gedeelde derde plaats. De Universiteit van Amsterdam is net als vorig jaar hekkensluiter. Dat ligt volgens de Keuzegids vooral aan de lagere waardering voor opleidingen op het gebied van Economie & Bedrijf.

Opvallende stijger
In de categorie “overige universiteiten” heeft Wageningen Universiteit haar voorsprong op de Open Universiteit verder vergroot. De Universiteit Twente staat nu weer op de derde plaats omdat de Universiteit Maastricht 2,5 punten inleverde.

Opvallende stijger in deze ranglijst is de Erasmus Universiteit Rotterdam, die 3,5 punten hoger scoort dan vorig jaar. Daarom is het nu de TU Delft die de rij sluit, met de TU Eindhoven net boven zich.

Rankings Keuzegids Universiteiten 2024          2023          2022          2021

Brede, klassieke universiteiten
Utrecht UU    65 64 64,5
Nijmegen RU   62,5 63 64
Leiden/Den Haag UL   59 59 57,5
Groningen RUG    58,5 56,5 57,5
Amsterdam VU    57,5 57,5 57,5
Amsterdam UvA    56 55 56

Overige universiteiten
Wageningen WUR    70 71,5 70
Open Universiteit   68,5 66,5 66,5
Enschede UT    63,5 64,5 64,5
Maastricht UM    61,5 62,5 65
Eindhoven TU/e   61,5 58,5 59
TilburgTiU     60 61,5 63
Rotterdam EUR    57 59 55,5
Delft TUD    57 58 57,5

Bron: Keuzegids Universiteiten 2024, 2023, 2022

De redactie van de Keuzegids baseerde zich in deze editie op de oordelen van ruim 289.000 studenten die dit voorjaar de Nationale Studenten Enquête invulden. Zij gaven cijfers voor de inhoud van hun opleiding, hun docenten, de toetsing, de sfeer en de manier waarop ze worden voorbereid op hun loopbaan.

Daarnaast weegt mee hoeveel studenten doorstromen naar het tweede jaar en of ze binnen vier jaar zijn afgestudeerd.

Tags: keuzegids