Universiteit Utrecht onderzoekt seksueel misbruik bij Jehova’s Getuigen

Foto: Wikimedia Commons / Dqfn13

Het onderzoek vindt plaats op verzoek van de Tweede Kamer. De aanleiding is een publicatie van dagblad Trouw in de zomer van 2017, waarin ex-leden vertellen over seksueel misbruik en de zwijgcultuur bij de Jehova’s.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Dekker dat hij het onafhankelijke onderzoekscentrum WODC heeft gevraagd om onderzoek te doen naar de situatie. Het WODC heeft deze vraag doorgegeven aan de Utrechtse hoogleraar Kees van den Bos.

Van den Bos is hoogleraar Sociale Psychologie en Empirische Rechtswetenschap. Eerder was hij lid van de commissie Giebels die de sociale veiligheid binnen Defensie onderzocht. Dit gebeurde naar aanleiding van incidenten in de kazerne van Schaarsbergen.

Volgens Dekker gaat de UU onderzoeken welke invloed regels, gebruiken en patronen bij de Jehova’s Getuigen hebben op seksueel misbruik en aangiftebereidheid. De universiteit wil onder meer gaan praten met (ex-) leden van de gemeenschap. Daarvoor zullen oproepen worden geplaatst.

De Universiteit Utrecht verwacht dat het onderzoek in het najaar af is.