Universiteitsbestuur bekijkt opnieuw opties voor latere sluitingstijden Pnyx

Collegevoorzitter Anton Pijpers krijgt de handtekeningen van Martijn Grul van Vidius, foto DUB

Begin dit jaar kregen de studentbestuurders die kantoor houden in Pnyx aan Achter Sint Pieter 25 te horen dat hun gebouw vanaf 1 april vroeger de deuren sluit. Was Pnyx altijd open tot 23 uur, van maandag tot en met donderdag zou dit 21 uur worden en op vrijdag al om 17 uur. De studentenorganisaties in Pnyx trokken boos aan de bel. De universiteit beloofde daarop de nieuwe sluitingstijden pas na de zomer in te voeren.

Dit uitstel moet in de ogen van de studentenorganisaties afstel worden. Om hun pleidooi kracht bij te zetten, begon studentenbelangenbehartiger Vidius een handtekeningenactie onder de ‘bewoners’ van Pnyx. De handtekeningen werden woensdag overhandigd aan collegevoorzitter Anton Pijpers. Martijn Grul en Derek Steeman van Vidius mochten hun pleidooi toelichten.

“In Pnyx zitten ongeveer 35 organisaties”, zegt voorzitter Martijn Grul. “De harde kern bestaat uit zo’n 15 besturen die er dagelijks zitten. De andere organisaties zijn veelal parttime besturen. Zij zijn eigenlijk degenen die nog het meest gepakt worden door deze maatregel”, legt hij uit. “Omdat zij overdag vaak college volgen, moeten ze wel in de avonduren bijeenkomen. Een deel van die  besturen organiseert een evenement, denk aan de Ragweek, en dat moet er  in korte tijd heel veel geregeld worden. Die bestuursleden maken dan intensief gebruik van de ruimte in Pnyx. Om te werken en te vergaderen, niet om te borrelen.”

Op zoek gaan naar alternatieve vergaderruimte voor laat op de avond is moeilijk, legt Vidius uit aan de collegevoorzitter. “Ruimtes in bijvoorbeeld de Universiteitsbibliotheek die ook tot laat open is, zijn vaak maanden van tevoren al gereserveerd. Daar kom je niet of moeilijk tussen.”

Anton Pijpers knikt begripvol. Hij zegt dat het college nog eens kritisch naar de vraag van de besturen gaat kijken om te zien of er een oplossing te bedenken is. “Pnyx moet eerder sluiten, omdat wij wettelijk verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de mensen in het pand. Die veiligheid kunnen we na de zomer niet meer garanderen. Er moet een bedrijfshulpverlener met de juiste papieren in het pand of op korte afstand aanwezig zijn.”

Tot voor kort kon Pnyx terugvallen op de receptionist en bedrijfshulpverlening van ASP 200, het pand schuin tegenover Pnyx waar het departement Rechtsgeleerdheid deels gehuisvest is. Het pand staat nu leeg omdat het binnenkort verbouwd gaat worden. De dichtstbijzijnde universitaire gebouwen zijn aan Janskerkhof en de Drift maar de afstand met Pnyx is uit veiligheidsoogpunt te groot.

Tot de zomer heeft de UU daar nu een mouw aan weten te passen met het inzetten van extra personeel. Pijpers beloofde te kijken naar de mogelijkheid om Pnyx in elk geval van maandag tot en met donderdag tot 23 uur open te houden. Voor de vrijdag is dat lastiger te realiseren. Maar het pand is dan, ook volgens Vidius, niet of nauwelijks bezet.

Om studentenorganisaties tegemoet te komen, biedt de UU hun sinds kort ook gratis vergaderruimte aan in een paar extra panden in de binnenstad, bij cultuurcentrum Parnassos en op het terrein van University College Utrecht (the international campus). Deze panden zijn vaak ook tot 22 uur open.

Tags: pnyx | bhv | security