USC trekt plan kamerverhuur tijdens Tour de France weer in

Het verenigingspand van het USC, ook wel het 'Geel Kasteel' genoemd. Het corps heeft in de binnenstad ook talloze studentenhuizen waar leden wonen.

Het Utrechts Studenten Corps verhuurde tot gisteren studentenkamers voor tijdens de start van de Tour de France in Utrecht. De advertentie is inmiddels teruggetrokken.

Hotelkamers zijn al bijna niet meer te vinden (of je moet een godsvermogen willen betalen) en ook op Airbnb rijzen de prijzen de pan uit. Het is duidelijk: de start van de Tour de France op 4 juli in Utrecht zorgt voor een run op slaapplekken in de Domstad.

Daar valt geld te verdienen, moet het Utrechtsch Studenten Corps gedacht hebben. Voor 65 euro kon je tot gisteren op Airbnb een kamer in een van de 200 verenigingshuizen van de gezelligheidsvereniging boeken, meldt De Telegraaf vandaag.

In de advertentie op Airbnb stond dat gasten "onbeperkt" gratis bier en wijn kunnen drinken. En dat gasten wel opgewassen moesten zijn tegen het "lawaai" dat hoort bij wonen in een studentenhuis.

De advertentie staat dinsdagochtend niet meer online. Het bestuur van het USC wil telefonisch weinig loslaten over de reden waarom. Wel zegt het bestuur dat het niet meer de bedoeling is om kamers te verhuren.

DUB heeft inmiddels een uitgebreide schriftelijke reactie van het USC gekregen:

"Wij zijn sinds het begin van ons bestuursjaar druk bezig om grootse activiteiten te organiseren voor de Grand Départ in Utrecht. Zo organiseert het Utrechtsch Studenten Corps een fietstocht met 22 leden van onze vereniging die van de Domtoren naar de Eiffeltoren en terug zullen fietsen. Hiermee halen ze geld op voor het Jeugdsportfonds en Wilhelmina Kinderziekenhuis, goede doelen die ook gekoppeld zijn aan de Grand Départ. Zij komen terug op de dag dat de Grand Départ start in Utrecht en wij zullen dit met een driedaags feest vieren op Janskerkhof."

"Diverse commissies zijn druk bezig met de organisatie en de exploitatie van deze activiteiten. Één commissie had bedacht dat wij namens de vereniging een logeerplan zouden kunnen organiseren en huurgeld via Airbnb zouden kunnen innen. Helaas mogen sommige studentenhuizen niet zomaar hun kamers doorverhuren, aangezien de huurprijs vastgesteld is met hun eigen huisbaas. Daarom hebben wij besloten dit project niet aan te gaan. Helaas had iemand van de commissie al het voortouw genomen en besloten een advertentie te plaatsen op Airbnb."