Winst voor Orca-vrouwen en Triton-mannen

Utrecht heerst bij Varsity

Triton
Triton-mannen vieren overwinning. Foto's Bart Weerdenburg / Utrechtse sportkrant

In een spannende mannenfinale sloeg de Triton-boot met daarin rechtenstudent Pieter van Veen, natuurkundestudent Steven Bos, farmaciestudent Bart Lauwers en VU-student Casper van der Steen in het laatste deel toe.

De ‘Oude Vier’, gestuurd door Diergeneeskunde-alumna Ellen Bijkerk, profiteerde optimaal van een misslag van de Amsterdamse rivaal Skoll. De Orca-mannen slaagden er niet in om zich te kwalificeren voor de finale.

Na 52 jaar
Van de laatste vijf edities van de belangrijkste studentenroeiwedstrijd won Triton er drie. Ook vorig jaar en in 2019 legden de Utrechters beslag op de eerste plek. Een opmerkelijke prestatie, want de vereniging moest de zege bij de wedstrijd op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten 52 jaar aan andere verenigingen laten.

De winnende Triton-mannen rijden vanavond in een koets vanaf het Spoorwegmuseuam naar het Academiegebouw op het Domplein. De Varsity-zege zal daarna worden gevierd op het Janskerkhof.

Orca voor Triton
Bij de vrouwen roeiden de Orca-vrouwen Trijntje van der Pijl (Geneeskunde), Vera Versteegh (Biologie), Wia Ruiter (Diergeneeskunde) en Lydia Knevel (master Earth Life and Climate) naar de overwinning. Het was de eerste overwinning van Orca bij het hoofdnummer voor vrouwen dat pas sinds 2017 wordt geroeid.

De Triton-boot met Anna Leerink (alumna Science Education and Communication), Eleonore Veldman (Psychologie), Isis Meruma (alumna Aardwetenschappen) en Rianne Prins (Vrije Universiteit) moest genoegen nemen met een tweede plaats.

Orca
Tags: triton | varsity