Utrechts studentenhuis scoort stofzuiger als influencer

De bewoners van Huize Zeven Dagen met hun nieuwe aanwinsten. Foto's DUB, Marieke Braat

Het begon een beetje als een grapje, vertelt Jade, medeoprichter van de Instagrampagina @het.utrechtse.studentenhuis. “We dachten: 'alles wat we eruit slepen is leuk'. Bij het avondeten tagden we bijvoorbeeld de supermarkt waar we boodschappen hadden gedaan; misschien dat het ons een gratis maaltijd op zou leveren. Maar dat we uiteindelijk ook echt een stofzuiger zouden krijgen, hadden we nooit verwacht. ”

Op de Instagrampagina van het huis aan de Ravellaan in Oog in Al kan je kennis maken met de kamers en de zeventien bewoners van Huize Zeven Dagen. Naast hun dagelijkse bezigheden heeft ook Vindi de kat een plek op de feed van het account. Een kattenfilmpje kan immers niet ontbreken in een 'influencerfeed'. De studenten beloofden zelfs kappertje te spelen op één van hun huisgenoten als ze 250 volgers zouden krijgen. In een livestream was te zien hoe huisgenoot Tijn het slachtoffer werd.

Het was Bol.com die de studenten op het spoor kwam en via Instagram contact opnam. Jade: “We hadden bol.com wel getagd in onze verhalen, maar dat deden we met heel veel bedrijven.” Op een gegeven moment gingen de studenten reageren op posts van Bol.com, en dat leverde de reactie op: “Beste leden van Huize Zeven Dagen. In slechts een week tijd hebben jullie de wereld van influencers volledig op zijn kop gezet. Het is indrukwekkend om te zien hoe jullie met ogenschijnlijk eenvoudige content toch zoveel stof hebben doen opwaaien”, aldus Gerda van Accounting.

Ruim een week later stond Hetty voor de deur. In delen kwam deze ministofzuiger binnen, steeds vergezeld door een kaartje. Als nieuwe huisgenoot werd Hetty een vast onderwerp van de posts van het huis: “Hetty blijft thuis!! Jij ook?”, “Hetty heeft zelf gekookt” en “Hetty heeft de boodschappen gedaan”.

Het duurde dan ook niet lang voordat Bol.com de studenten beloonden met hun eigen grote-mensen-stofzuiger: Henry. “Hetty en Henry staan nu als trofee in onze woonkamer. Henry is nu onze enige werkende stofzuiger dus die wordt volop gebruikt.” Toch eindigt het avontuur hier wat betreft Jade nog niet. “We zijn nog steeds bezig met de pagina, maar over een nieuw doel hebben we nog niet echt nagedacht. Misschien een nieuw tosti ijzer of nieuwe borden. Onze borden zijn kapot gegaan met kerst dus nieuwe zouden wel fijn zijn. Eigenlijk is alles wel welkom, ook nieuwe volgers. Hoe meer volgers, hoe meer sponsors!”