Utrechtse Introductie Tijd gaat deelnemers matchen

Foto: DUB

Eten, feesten, slapen, kater. Wie denkt dat het programma van de Utrechtse Introductie Tijd er zo uitziet, heeft het mis. Hoewel er tijdens de kennismakingsweek inderdaad de nodige feestjes op de agenda staan, zijn er de laatste jaren ook serieuzere programmaonderdelen toegevoegd. Zo jogde studenten vorig jaar naar de Uithof terwijl ze onderweg afval opruimden, kunnen ze dit jaar “hun hersenen laten kraken” tijdens een innovatiefestival en werd twee jaar geleden een cultuurdag in het leven geroepen.

“Waar de UIT vroeger veel meer over het verenigingsleven ging, gaat het nu ook over andere aspecten van het studentenleven”, beaamt Camelia Nechar van de UIT-bestuur. Met een diverser wordend programma, worden ook de deelnemers van de UIT steeds diverser. En hoewel dat precies het doel is van de organisatie (inclusiviteit en diversiteit), zorgt het wel voor nieuwe uitdagingen. Want hoe zorg je dat zowel de vroege vogels als de nachtdieren een leuke tijd hebben? Vorig jaar kreeg de organisatie van verschillende UIT-lopers te horen dat de wensen binnen groepjes soms mijlenver uit elkaar lagen. Groepjes vielen zelfs uit elkaar omdat deelnemers op een andere manier kennis wilden maken met de stad.

Feesten of cultuur snuiven
Om dat te voorkomen gaat de organisatie van de Utrechtse Introductie Tijd deelnemers matchen op basis van hun voorkeuren. Bij hun inschrijving kunnen studenten aangeven of zij ‘vooral kennis willen maken met de Utrechtse verenigingen en feesten’, ‘op zoek zijn naar informatie voor het begin van hun studententijd en cultuur willen snuiven’ of een combinatie van beiden. De UIT-mentoren krijgen dezelfde vraag voorgelegd. Zodat zij als vroege vogels bijvoorbeeld niet opeens ‘opgescheept’ zitten met een bende nachtdieren.

“Op die manier hopen we groepjes samen te stellen waarvan de deelnemers beter aansluiting vinden bij elkaar”, aldus Nechar. Het is echter niet zo dat de drie type groepen ook een op maat gemaakt programma krijgen. De organisatie van de UIT zegt niet: “Als jij het nachtleven van Utrecht wilt ontdekken, dan zijn deze programmaonderdelen bedoeld voor jou”. De groepjes moeten onderling uitvogelen waar ze wanneer heen willen.

Glazen huis
Helemaal nieuw is het matchen overigens niet voor de organisatie van de UIT. Eerder werd er bij de samenstelling van de groepjes al rekening gehouden met leeftijd (18-min, 23-plus of daar tussenin), of iemand begint aan zijn bachelor of master en of de student in kwestie een international is. Het matchen op voorkeuren is echter wel nieuw. Het is niet het enige experiment van de organisatie van de UIT dit jaar. Zo komt er een glazen huis op de Neude (inclusief radioshow die vanuit daar gemaakt wordt) en een symposium over innovatie. Ook is er de primeur van Utrecht by night, een avond waarop culturele centra en horecagelegenheden speciale activiteiten voor de eerstejaars organiseren.